Gejala Serangan Panik @ Panic Attack

Gejala  Serangan Panik boleh sangat mengelirukan. Mereka termasuk perasaan yang pelik, anda tidak tahu apa yang sedang berlaku, di mana mereka ini datang dan mengapa ini berlaku kepada anda. Serangan panik boleh dikelirukan dengan kerosakan saraf, serangan jantung, kebimbangan umum dan banyak lagi. Panduan ini akan membantu anda mengetahui jika anda mengalami gangguan panik atau adakah ia sebenarnya sesuatu yang lain.

Hyperventilation
Adakah anda merasakan bahawa anda bernafas lebih cepat daripada yang anda perlukan? Sesak nafas? Ini dipanggil hyperventilation. Apabila ini berlaku, otak mendapat oksigen kurang daripada yang diperlukan. Keputusan: mengaburkan penglihatan anda, anda boleh berasa pening, bimbang, gementar dan tegang. Anda juga boleh merasa seperti menangis dan yang paling teruk – menyesakkan. Daripada anda mendapat keperluan untuk bernafas dengan lebih mendalam, yang menjadikan keadaan lebih teruk. Ini menyebabkan rasa kebas atau kaki sejuk, sakit dada dan menggeletar dan berdenyut-denyut di jari dan kaki anda. Ia amat menakutkan. Ramai orang mendapat begitu yg dirasai, mereka perlu dibawa  ke bilik kecemasan segera.

Pening
Adakah anda rasa tiba-tiba cahaya kepala atau pening? Banyak kali, anda juga boleh merasa tidak dapat mengimbangi, seperti anda terhuyung sakit. Anda juga boleh merasa seperti anda akan hendak pengsan sekarang dan bahawa dunia berputar. Ini biasanya disebabkan oleh hyperventilation tetapi tidak semestinya. Apabila anda terfikir anda akan pengsan, anda akan mendapat lebih takut yang menaikkan panik. Ini boleh berterusan untuk beberapa jam atau hanya beberapa minit.

Sakit dada, berdebar-debar, Denyutan Jantung yang tidak tetap
Sakit dada mungkin yang paling menakutkan gejala serangan panik. Kebanyakan orang yang mengalami ini pasti mereka akan melalui serangan jantung. Jantung anda berdegup pantas sebenar dan otot dada berasa sangat ketat. Takut ditambah menyebabkan lebih laju tanda-tanda serangan jantung seperti berpeluh, rasa kebas di tangan dan berdebar-debar. Kadang-kadang anda boleh rasa degupan jantung yang tidak teratur, atau langkau rentak. Sakit dada yang anda rasa adalah disebabkan oleh otot yang tertekan di dalam dada anda dan tidak oleh serangan jantung.

Gejala  Serangan Panik Lain-lain Adalah:
.Penebalan tekak, rasa tercekik
. Penglihatan kabur, kepekaan terhadap cahaya, mata gatal
. Deringan di telinga anda
· Pencernaan sistem / Loya
.Loya dan masalah pencernaan
.Rasa logam dalam mulut atau ammonia rasa atau bau
.Keinginan secara tiba-tiba untuk pergi ke tandas, kerap membuang air kecil
.Kekukuhan dalam otot, otot bergerak-gerak
. Berjabat atau menggeletar
. Rasa sejuk, berpeluh sejuk
.Kesemutan di tangan dan kaki, kebas
. Sakit Kepala
. Depersonalization, Derealization, Rasa yang tidak benar
.Takut kehilangan fikiran anda, takut anda akan mati, hilang kawalan
· Keletihan yang kronik
. Takut untuk keluar rumah, melihat orang lain
· Mulut kering
· Mood swings
.Panik di tengah-tengah malam, mimpi buruk
.Pemikiran keterlaluan, masalah menumpukan perhatian
. Pengambilan gula yang berterusan
· Kaki yang lemah

Apa yang menyebabkan Gejala  Serangan Panik?
Sebab-sebab serangan panik belum diketahui sepenuhnya. Beberapa kajian didapati bahawa gabungan sebab yang terlibat, sebahagian daripada mereka adalah: kelainan dalam otak itu (masalah Kimia dalam beberapa bahagian otak), keluarga genetik (ia itu dikenali berjalan di dalam keluarga) dan tekanan utama malar atau sindrom pasca trauma ( kehidupan peralihan utama, kematian pasangan atau ahli keluarga).

Apa yang Boleh Anda Lakukan Tentang Itu?
Jika gejala yang disenaraikan di atas terpakai kepada anda, anda mungkin mengalami serangan panik. Terdapat banyak cara yang berbeza untuk merawat kecelaruan panik: ubat, ubat-ubat herba, Teknik pernafasan, kaunseling dan tambahan adalah sebahagian daripada mereka.

Cara terbaik untuk merawat tanda-tanda serangan panik adalah untuk mencapai penawar sebenar dengan merawat punca dan sebab-sebab masalah. Ini boleh dicapai dengan Terapi Saraf bagi melancarkan perjalanan darah.

Technorati , ,

Hi! jika anda baru pertama kali melawat blog ini, saya galakkan anda subscribe RSS feed blog ini untuk mendapat pelbagai maklumat terkini. Terima kasih kerana melawat blog mahsuri!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 2.75 out of 5)
Loading ... Loading ...

Cerita Berkaitan yang Menarik di baca...

140 Responses to “Gejala Serangan Panik @ Panic Attack

  • MyAvatars 0.2
    1
    aku
    February 24th, 2013 22:01

    Aku mengalaminya sejah hampir 3 tahun dulu lg.pada pertamakali aku mengalaminya,sangat teruk dan tidak bermaya.takut dan mcm2 lg.sesiapa disini y pernah alami situasi teruk ni boleh berkongsi cerita dengan saya di laman fesbk saya…Kasturi Hati

  • MyAvatars 0.2
    2
    amir
    August 2nd, 2013 11:17

    Penyakit Misteri ( Penyakit X)

    - Rasa kurang puas nafas dan kurang bertenaga.
    - Sakit dada KANAN dan kiri. Seperti kejang atau sengal.
    - Penat selepas bangun tidur.
    - Penat apabila membuat kerja berterusan.
    - Selepas bagun tidur rasa tidak fresh.
    - Kadang-kadang pernafasan ada bunyi desiran. (wheezing)
    - Apabila bernafas seolah tidak masuk dalam tubuh dengan jayanya.

    Apabila keadaan ini semakin kritikal muncul pula simptom tambahan:-
    - Rasa ingin tercekik.
    - Rasa haus dengan cepat walaupun baru 15 minit minum air.
    - Mual.
    - Bibir sangat kering.
    - Rasa macam buasir.
    - Gelabah, risau, murung.

    Penyakit ini akan berkurangan apabila selepas sembuh demam. Selepas lama tidak demam penyakit ini akan berulang lagi mengikut kitaran masa nya.

    Apabila saya berjumpa dengan doktor biasa atau pakar di Hospital:-

    Setelah diagnosis menggunakan alat:-
    - Flow peak = Paru-paru NORMAL
    - Spirometri test = Paru-paru NORMAL
    - Echo = Jantung NORMAL
    - ECG = Jantung NORMAL
    - Ujian Darah = Semua Normal
    - Steteskop = Jantung dan paru-paru NORMAL
    - X Ray = Paru-Paru NORMAL
    - Sputum Test = NORMAL
    - Masuk kamera dalam tekak = NORMAL (tiada sempit atau tersekat)
    - Ujian Tiriod = NORMAL
    - Pulse oximetry = 100 % NORMAL
    - Artery Blood Gases = NORMAL

    Apabila saya berjumpa dengan Rawatan Alternatif masih tidak jumpa masalahnya. Tanda-tanda gangguan jin tiada apabila bacaan ayat-ayat rukyah..

    PS: Sesiapa yang ingin bertanya atau telah menemui apakah penyakit ini atau penawarnya. Atau ada sebarang ilmu yang ingin dikongsi bersama, boleh la add fb saya:

    Ahmad Idham
    teluk intan

  • MyAvatars 0.2
    3
    aliff
    May 31st, 2014 17:59

    Ahmad idham punya fb apa..x jumpa pown ..kita ada masalah yang sama..

  • MyAvatars 0.2
    4
    mohd sahman
    August 17th, 2014 11:18

    umur 23 thun saya mempunyai masalah sama seperti di atas , da lima bulan saya menderita masalah ini ..sila add fb
    saya sahman talingalan klau ada apa apa ilmu dkongsi

  • MyAvatars 0.2
    5
    Ab Rasid
    September 13th, 2014 09:44

    umur 56. saya hadapi masalah sama seperti Ahmad Idham (Teluk Intan) sejak 1995. Mohon kongsi cara penyelesaiannya

  • MyAvatars 0.2
    6
    mas
    September 15th, 2014 20:17

    as salam dan salam 1 malaysia..saya jg mengalami masalah tersebut sejak bulan april thn ni, setiap minggu boleh dikatakan hampir setiap mlm saya pergi ke bahagian kecemasan hospital, saya merasa hendak mati, takut, sesak nafas, sedih..hanya Allah yg tahu betapa siksanya, ada rumah sering ditinggalkan, saya kerap tidur rumah emak atau rumah nenek.emak saya ckp mungkin saya mengalami sakit gastrik yg teruk krna menurut org2 dulu2 penyakit gastrik yg teruk boleh menjadikan kita gila walaupun kita rasa kita tidak gila..emak suh saya minum susu nespray pekat2 tanpa gula dan mkn roti masin yg bkn kreamer.skg sy diberi ranbaxy 150mg iaitu ubat gastrik dari hospital, tp susah jg nk jangka bila semuanya akan berakhir.hanya berserah padaNya, msg saya di fb kalau anda tahu rawatan terbaik utk penyakit ini. aprilia cinduyun

  • MyAvatars 0.2
    7
    jodi
    September 24th, 2014 22:45

    saya sudah mengalami serangan panik selama dua tahun. pada awalnya saya tidak tahu saya mengalami serangan panik. apa yang saya andaikan ialah saya ada masalah janyung dan gastrik. bagi yang mengalaminya pasti dapat merasakan apa yang saya rasa. seperti yang mas alami, saya juga sering ke rumah kakak sekiranya saya duduk berseorangan di rumah. saya takut pengsan seorang diri. Tapi, itu cuma perasaan saja. tidak pernah pun pengsan. Saya telah berjumpa dengan pakar untuk merujuk masalah yang saya hadapi tetapi doktor kata saya sihat. ini membuatkan saya tambah panik. mulalah saya berjumpa dengan pakar2 perubatan tradisional (cara kampung)tetapi ianya tidak berhasil. satu hari saya berada di bandar bersama suami dan sedang makan di sebuah restoren. sekali lagi panik saya datang. terus terhenti selera nak makan. saya mengajak suai ke farmasi yang berdekatan untuk menanyakan ubat yang boleh merawat penyakit saya. Tetapi mereka kata, lebih baik jumpa doktor yang boleh merawat masalah saya. kebetulan ada sebuah klinik berdekatan…dan doktor tersebut merupakan pakar rawatan stress. bila saya ceritakan masalah saya dia boleh buat graf serangan panik saya. ketika itulah saya tahu saya telah mengalami serangan panik. Doktor berikan saya ubat zanax dan lexapro. setelah setahun saya mengamalkan ubat tersebut saya semakin sembuh. sekarang saya tidak lagi diberikan ubat lexapro. hanya zanax sahaja yang diberikan…itupun kalau panik menyerang barulah saya disarankan memakan ubat tersebut. kepada rakan2 yang menghadapi masalah seperti saya…segeralah berjumpa dengan doktor yang sepatutnya. jangan malu untuk berjumpa dan menceritakan kepada doktor demi untuk kesembuhan. rakan2 perlu menjalani rawatan selama 6 bulan secara sistematik dan berterusan untuk kesembuhan yang berkesan. saya sudi berkongsi dengan rakan di FB jika anda berikan alamat FB.tq

  • MyAvatars 0.2
    8
    its me
    September 26th, 2014 02:06

    Sama mcm sy.. Bila diselidiki rupanya ia penyakit anxiety disorder.. Boleh search page Anxiety Disorder Malaysian Community.. Anda akan lebih faham..

  • MyAvatars 0.2
    9
    ievi
    November 6th, 2014 09:34

    salam…saya sendiri mengalami serangan panik yg teruk…hari2 saya rasa leher seolah2 tercekik.macam ada makanan tersangkut di leher, dada berdebar dan bila panik datang perut akan sakit seperti hendak membuang. dah 3 bln saya mengalami perkara ini.Kerha harian saya byk terganggu da saya runsing.

  • MyAvatars 0.2
    10
    sarah
    November 28th, 2014 10:06

    saya mengalami sama seperti yang diceritakan oleh jodi. dan serangan panik terbaru adalah malam tadi di mana saya rasa sangat berdebar2 dan rasa mcm nak kena serangan jantung. sangat takut bila memikirkannya. saya direfer kepada klinik psikiatri di mana saya diberikan ubat zoloft. doktor telah mengesahkan yang saya menghidap anxiety disorder/panic disorder. saya juga telah direfer untuk belajar teknik pernafasan dan relaxation muscle. hanya org yang merasa je apa yang rasa memahami apa yg terjadi. perasaan seolah2 hendak mati dan tumbang, rasa tidak dapat bernafas. :(

  • MyAvatars 0.2
    11
    mas
    December 5th, 2014 16:11

    as salam..sy paling latest dpt panic attack semalam..mlm sebelumnya juga menyerang..yg sy pelik ia berlaku hampir setiap tengamalam..sy bgn dlm keadaan bnn kejang, nafas x cukup, rs nk pingsan, tanda amaran kpd penyakit ni adalah jantung bdebar2 yg kuat wlupn kita x buat sebarang kerja berat..smlm sy berbekam..dlm ms yg sm sy minum arabic gum..baru seminggu mkn arabic gum harap2 bkesanla..sedih kn bila penyakit ni dtg time semua org tidur, kita bgn kejap2 ke tandas mual muntah buang air kecik besar berkali2..kdg2 sy bpikir bgini pulak rasanya bila nyawa mau dkt melayang..kesedihan dan kesunyian..sy mau mencuba alternatif bjumpa dgn perawatan cara islam..sy cb bpikir positif dan berharap suatu ms kelak akan sembuh supaya saya dpt memberi nasihat dan semangat utk mereka yg masih melaluinya.
    .hubungi sy d 0168436344 utk watsapp supaya kita boleh bkongsi..atau kamu ada menubuhkan group watsapp utk anxiety disorder supaya kita dpt berkongsi masalah dan meringankan beban..sharing is caring..apapun bersabar dan berdoalah hanya Dia yg bisa mnyembuhkan.

  • MyAvatars 0.2
    12
    rose
    January 1st, 2015 15:13

    sy pula symptom ni berlaku secara berperingkat..mula2 dtg perasaan takut mati, takut kemalangan, tkut macam2 dan sedih sgt bila fikir anak masih kecil..tp cuba lwan kerana fikir dr pndgn islam supaya kta yakin qada’ qadar, tawakal, harap pada Tuhan..sebulan kemudian, saya alami keadaan keinginan buang air tiba-tiba n kerap kencing..then sakit mcm gastrik, loya , perut kembung, angin…n macam sakit dada sakit jantung..bila diagnose Dr cakap mungkin gastrik or reflux (GERD)..skrg keadaan nya tgn berpeluh, rasa berdebar seram sejuk..Dr suspect tiroid tp saya lbh rasa ia panick attack atau anxiety disorder..in sha allah saya rasa saya akn refer psikiatri..mudah2 an allah bantu sembuhkan penyakit ni n have my positive life back=)

  • MyAvatars 0.2
    13
    firdaus
    January 15th, 2015 18:50

    Saya juga mempunyai masalah sama. Seperti apa saya berada di trmpat yang ramai dan sesak orang saya mula rasa panik dan gelabah tak tentu pasal. Tambah apabila solat berjamaah saya rasa saya mahu mati dan perasaan takut itu hanya Allah saja yang tahu. Tambahan tahun ni saya mahu spm dan saya tak dapat fokus krpada pelajaran disebabkan masalah ini. Apa perlu saya buat? Saya perlukan ubat tapi di mana?

  • MyAvatars 0.2
    14
    Kamil
    January 21st, 2015 17:15

    saudara saudara yang mengalami panic attack seperti gejala2 yang kalian sebutkan cobalah ruqyah bagi yg islam. saya orang indonesia. jd maafkan bahasa saya jika kurang bisa di pahami. saya dulu juga pernah mengalami tanda2 panic attack seperti kalian. rasa takut mati, dada sesak, nafsu makan berkurang, badan panas dingin (meriang) jantung berdebar. dikeramaian merasa sesak. ke dokter di diagnosa tp dokter mengatakan tidak ad masalah. malah disuruh ke psikiater/dokter psycology karena di takutkan menderita gangguan psikis yg mengada ada kan penyakit yg tidak ada. jadi saya mencoba untuk ruqyah. subhanallah ketika di ruqyah di saya merasakan dibagian jantung serasa ad yg menggegam dan dada ad pisau yang menusuk. awalnya saya takut dan langsung mematikan mp3 ruqyah. namun kali kedua saya meyakinkan diri saya dan teruskan hingga selesai dan subhnallah pada bacaan ayat2 tertentu saya bergejolak dan muntah yg kemudian diikuti hilangnya genggaman yg sebelumnya saya rasakan pada jantung saya. namun rasa menusuk didada masih terasa namun tidak begitu kuat seperti sebelumnya. itulah mungkin yg menyebabkan sesak yg saya rasakan. akhirnya saya mencari peruqyah untuk membantu proses ruqyah. terapi ruqyah butuh proses. tidak langsung akan sembuh dengan seketika. intinya kita meyakini akan kebesaran dan pertolongan Allah SWT lewat ayat2 sucinya. sesungguhnya jin itu ingin menyesatkan manusia dengan berbagai cara. terkadang juga ad gangguan jin yg tidak langsung terdeksi pada percobaan ruqyah pertama terutama jika dilakukan lewat mp3. saran saya untuk saudara2 yg mengalami panic attack disertai rasa takut mati yg tidak terdiagnosa dokter carilah peruqyah untuk membantu ruqyah. saya hanya ingin mencoba sekedar membantu. atau carilah di internet artiket tentang gangguan jin. jika ad yg mau bertanya silahkan hubungi FB saya. muhammad insan kamil. saya dari pontianak indonesia. saya siap membantu sebisa saya insyaallah.

  • MyAvatars 0.2
    15
    Izuar
    February 25th, 2015 01:29

    Pada tahun 2010 sy mengalami Keadaan ini…masa tu saya pun xtahu knpa…dan xpernah berlaku dlm hidup…Baru saya tahu saya mengalami Panic Attact ni. Tp byk klinik n hospital sudah saya pergi…tp xberkesan…saya cuba rawatan islam…lepas 5 bulan penyakit yg saya hadapi tu hilang mcm tu jer…dengan amalkan rawatan islam di darul syifa’. Semasa hadapi penyakit tersebut…saya rasa amat takut…sehingga menangis2… walaupun depan kawan2…malu pun ada tp masa tu xkisah lah…mmg yg sy fikir hanya takut jer…rasa tercekik…rasa nk mati…dan mcm2…xder selera makan…kalau sesiapa yg pernah ada pengalaman ni…bleh lah contact iz…0179348437…wangsa maju.

  • MyAvatars 0.2
    16
    faeez
    March 23rd, 2015 16:16

    Bagaimana cara hendak atasi panic ini bile dia datang..
    saya mengalami benda yang sama..
    bole share dengan saya di fb faeezhashin..

  • MyAvatars 0.2
    17
    saharudin A.Samad
    April 7th, 2015 22:49

    Saya telah mengalami penyakit ini sudah sekian lama..sehingga kini ia masih berlaku kpd saya.setiap kali sakit dtg pasti saya akan cuba tenangkan diri..bernafas dgn teratur..tarik nafas dlm2 dan hembuskan perlahan2.saya rasa penyakit ini berpunca dari stress dan pemikiran kebimbangan yg melampau..banyak perkara yg merisaukan akan menyebabkan dtg nya panik.contohnya sakit gastrik juga boleh myebabkan kebimbangan yg melampau pada saya.oleh kerana punca gastrik itu sebabkn panik.saya telah mgambil ubat gastrik dr hospital iaitu histac 250 dan magnesium trisilicate.saya pernah refer penyakit ini dgn doktor prsikitari dan telah mendapat ubat penenang iaitu.ubat xanax..tapi saya jarang mmakanya..sekarang saya menghadapi sakit tekak spt tercekik bila stress berlaku..ini amat menyeksakn..sesiapa yg dapat membantu bagaimana menghilangkan tekak yg trcekik ini silalh watsup saya di no ini..0127436524..

  • MyAvatars 0.2
    18
    Iskandar
    April 17th, 2015 19:29

    jika ada pakar2 rawatan Islam yg mampu merawat penyakit panic attack ini….harap sangat2 dapat hubungi saya… wasap atau call 0123611379… tk

  • MyAvatars 0.2
    19
    Moi
    April 21st, 2015 22:11

    Saya mempunyai simptom yang sama. Telinga saya juga berdesing setiap masa. Saya tidak pasti bila tarikh awal saya kena panic attack tapi semua simptom yang dikongsi di sini agak sama. Kali terakhir saya berjumpa doc klinik perubatan, saya diberikan atarax. Kalau boleh cuba jumpa medical officer biasa dahulu.

  • MyAvatars 0.2
    20
    wanie
    April 27th, 2015 19:19

    Salam..saya mengalami semua simptom hyperventilation seperti di atas.sebelum ni saya tak pernah mengalami perasaan ni tp semenjak 6 bulan lps perasaan ni tak henti2 menghantui..harini sy ke klinik krn sesak nafas..nafas tak puas tp doc kata sy mngalami pannic or stress attact..tiada ubat yg dberi tp sy di ajar utk bnafasdgn betul..namun msh tdk bkesan dan sy rs spr nak mati..adakah sy pannic attack atau mslh gangguan jin? Bagaimana nk atasinya..

  • MyAvatars 0.2
    21
    mami shik
    May 19th, 2015 12:23

    salam semua.saye pun ada simptim diatas. cek hospital semua normal. apabila dirukyah takde papa respon. tolong add fb saye ye. saye nak chut chat dengan senasib dgn saye.

  • MyAvatars 0.2
    22
    yapin
    May 19th, 2015 19:43

    as salam,saya ada mngalami jantung berdebar apabila mnonton video orang meninggal,,puncanya takut mati,,mcm mana nak hilangkan perasaan takut mati,,,semua fikiran terarah pada kematian,,,,please balas ,

  • MyAvatars 0.2
    23
    Sarah
    May 19th, 2015 22:19

    Saya mengalami masalah seperti ini dan skrg menjalani rawatan di hospital.terapi diajar,cara2 bernafS dgn betul.ubat utk tenangkan diri juga ada diberi,tp saya xmakan kecuali bila saya nk buat pembentangan di depan org ramai saja.alhamdulillah makin bertambah baik hanya sekali sekala oerasaan tu dtg balik

  • MyAvatars 0.2
    24
    radzi
    May 22nd, 2015 16:22

    salam,

    saya sudah setahun alami masalah ni, saya sudah berjumpe DR and jawapan adalah saya sihat, symptom ni akan terjadi apabila mendengar berita kematian samada dari media sosial ataupun dari rakan sehinggakan nk pergi ziarah (kenalan) saya jadi lemah sangat. :(

  • MyAvatars 0.2
    25
    fauzi
    June 3rd, 2015 10:17

    Salam semua..
    Sy sgt simpati dengan masalah anda tentu rasa bimbang berterusan tak tentu masa akan mendapat serangan panik lg. Ok begini. Kebykan pesakit panik nie jg ade masalah gastrik ,luka perut, angin dan asid yg berlebihan. Perut jd tak lasak utk kerja harian dan otot perut mudah kejang dan dada ketat. Oksigen kurang dan jantung jd laju tak tentu. ubati masaalah asas dahulu. Jika dapat serangan cuba bertenang, minum sedikit air halia . Ambil minyak sapu diperut buat urutan kuat mulai dari atas perut turun ke pundi kencing sehingga perut lembut . Bangun tarik nafas dalam, tahan dan lps pelan2. Ulang2 sehingga oksigen dpt tapak tangan kelihatan merah kembali. Ya cuba berurut dan sengkak dipundi kencing tu, memang ngilu tp ianya berbaloi . Insyallah…

  • MyAvatars 0.2
    26
    Azrin said
    June 8th, 2015 22:34

    saya pun ada masaalah yang samaa..
    Setiap hari saya dalam ketakutan
    Semakin melupakan semakin mendatang
    Berdebarx..murung..risauuuu…takut mati.
    Aktiviti harian saya terjejas..
    01131488176..tolong saya..siapa ada tips…
    Mahu kembali normal

  • MyAvatars 0.2
    27
    Mil
    June 16th, 2015 21:39

    Salam semua, saya pun mengalami pengalaman yg sama iaitu panik attack! Ianya dah lama sejak 2002 lg namun serangan dtg skali skala. Paling latest ialah pagi tadi 16/06/2015 ketika saya sedang training. Saya sedar serangan ni dtg pabila saya mula mula kena kerja utk mencari sumber rezeki sendiri. Saya rasa sedih, murung, dan tidak bersemangat. Saya risau macam2 seperti takut kena marah dgn bos, tak boleh buat kerja, tak boleh selesaikan sesuatu tugasan, rasa beban melakukan tugas dan sebagainya. Saya hilang keyakinan diri dan sentiasa bersikap negatif. Saya cuba mencari punya, saya tahu mungkin kerana kehidupan saya dahulu agak mudah dan senang. Kemudian secara tiba2 saya kena berdikari, saya rasa tak confident dunia pekerjaan utk saya. Kesan ini telah menyebabkan saya kerap bertukar tempat kerja, saya lebih buat kerja separuh masa, namun kesan ni telah memberikan impak negative dalam aliran tunai saya. Saya menjadi runsing dan tetiba akan dtg serangan panik. Saya akan menyendiri seperti duduk dalam kereta berseorangan, atau masuk toilet utk tenangkan diri. Saya rasa malu jika serangan berlaku depan org ramai.

  • MyAvatars 0.2
    28
    Mil
    June 16th, 2015 21:44

    Sambung..serangan saya berlaku jika ditempat khalayak ramai, berjauhan dari rumah, atau bergaul dgn org2 baru. Saya ngaku saya kuat merokok, saya merokok pasal stress sgt. Saya tak tau stress pasal apa. Kdang2 jika saya rasa mcm nk kena serangan panik, saya akan rasa susah bernafas, tapak tangan berpeluh, mengigil, dan rasa mcm nak cramp atau kejang. Jd jika saya dapati simtom2 mcm tu saya cepat mencari tempat utk berseorangan. Selalunya saya akan duduk dalam kereta kemudian balik rumah.

  • MyAvatars 0.2
    29
    erin
    June 21st, 2015 12:10

    Saya pun merasakan semua simptom2diatas keadaaan ini susah dikawaltl. Saya merasakan hingga takut untuk keluar rumah dan segalanya. Bila panik tu datang rasa jantung berdebar teramat laju . Dam mula la panik datang smpai tak selera nak makan merasakan semuanya takut untuk dilakukan sehingga rasa nk mnangis takut berlaku pada diri y bukan2 . Tapi da berulang kali ke klinik tapi tiada apa2 cuma disebabkan gastrik dan stress .tak taju mvm mana nk hilangkan perasaan iniy. Membuatkan kehidupan tidak berkeyakinan

  • MyAvatars 0.2
    30
    iwan89
    June 24th, 2015 08:24

    salam..sy pun seperti ape yang di tuliskan di atas rasa berdebar dan rase mahu pengsan kaki tangan sejuk,saya baru lagi kena nie macam mana mahu dapatkan rawatan.jika tuan boleh tolong saya add facebook sy eone figueroa sekian wasalam…

  • MyAvatars 0.2
    31
    wan
    June 24th, 2015 08:54

    salam..sy juga merasakan mengalami penyakit panic ini kerana hmpir smuanya brlaku pda sy.. sekarang makin teruk hampir semua bnda mmbuatkan sy panic even dngar jam berdetik bleh mngganggu sy tdur..mmpunyai fizikal yg sihat mnyebabkan tiada yg merasakan sy sakit sama ada kawan2 atau pun doktor yg merawat.. wlaubgaimnapun dua hari lepas sy ceritakn segalanya kpada ibu bapa sy..kesannya mmbuatkan sy kurang panic hanya bila ada ibu bapa di sebelah..itulah hakikatnya jiwa sy rasa kosong tiada smngat, sunyi, sedih, memerlukn prhatian yg serius drp ibu bapa dan selain drpd apa yg dnyatakn di atas..tiada apa yg sy perlukn selain berbual dan bermanja dngn ibu bapa kerana membuatkn sy kurang rasa panic.sy cuba mncari punca mnyebabkn sy jadi panic n takut ini dn sya merasakan ada beberapa sebab yg agak logik bagi diri sy.
    sesiapa yg sudi membantu atau berkongsi masalah bleh wasup sy 0148080613..sy amat2 memerlukn bntuan anda..

  • MyAvatars 0.2
    32
    redsaff
    June 24th, 2015 09:25

    Cari teman untuk berbual….inshaAllah nnt ok…sy pon skrg ni tgh panic…bhahahahaha. ..nasib jumpa ruang ni…semua yg anda lalui ada sama dgn yg sy lalui….semoga kita diberikan penawar nnt….inshaAllah

  • MyAvatars 0.2
    33
    redsaff
    June 24th, 2015 09:26

    Cari teman untuk berbual….inshaAllah nnt ok…sy pon skrg ni tgh panic…bhahahahaha. ..nasib jumpa ruang ni…semua yg anda lalui ada sama dgn yg sy lalui….semoga kita diberikan penawar nnt….inshaAllah
    0177910007. ..

  • MyAvatars 0.2
    34
    sarah
    June 24th, 2015 09:42

    Salam Ramadhan semua,

    Rupanya ramai juga ye yang alami masalah yang sama ni. Dulu saya ingat saya je yang sakit pelik ni. Bila saya kena refer ke klinik psikatri, ofcmate saya selalu ejek yang saya ni gila, tp sy xpatah semangat sebab hanya kita je yang tau masalah kita n berusaha mencari punca dan penyelesaian masalah.

    Setelah sy belajar teknik pernafasan dengan doctor, alhamdulillah keadaan beransur baik cuma ada ketikanya ianya menyerang kalau saya dalam keadaan stress atau dalam keadaan ramai org. Kalau dikalangan org yang saya tidak kenal pun kadangkala panic cepat menyerang dan rasa rendah diri.

    Betul kata sahabat yang di atas, bila rasa ketat dada saya akan cuba bertenang dan tarik nafas dalam2. Kadang2 betul terfikir bagaimana saat kita hadapi kematian nanti. :( ..

  • MyAvatars 0.2
    35
    shamsudin
    June 26th, 2015 06:31

    Saya mohon pd sesiapa yg dah mendapat cara rawatan yg sydah berkesan tolong pm Saya di no h/p Saya.terima kasih.016-4939690

  • MyAvatars 0.2
    36
    shamsudin
    June 26th, 2015 06:32

    Saya mohon pd sesiapa yg dah mendapat cara rawatan yg sudah berkesan tolong pm Saya di no h/p Saya.terima kasih.016-4939690

  • MyAvatars 0.2
    37
    yazli
    June 30th, 2015 07:21

    baru kena waktu lepas berbuka semalam…hanya allah saja yang tau betapa seksanya

  • MyAvatars 0.2
    38
    shamsul
    July 1st, 2015 02:43

    Assalam semua, sy juga mengalami penyakit ini hampir 2 tahun dah. Bg sy penyakit ni merupakan 1 rahmat kerana disebabkan penyakit ini sy lebih mendekati Allah. Kawan2 semua blh la cuba mcm sy buat ni, insyaAllah menjadi. Waktu tidur kena jaga, kena tidur awal. Pastu bgn awal sblm subuh g mandi siap2 nk solat. Then keluar rumah exercise. Senang cerita buat benda yg positif je. InsyaAllah sembuh. Pemakanan mmg nk kena jaga. Ada Dr ni suh sy amalkan minum jus epal hijau, anggur hijau and kiwi. Sehari sekali pn blh. Pastikan xguna gula langsung. Just air dan buah tersebut. Pastu kurangkan minum ais. Mmg byk pantang tp bila dh biasa rasa mcm hidup ni mudah je. Positif je fikiran. Hehee. Cubalah tips dr sy ni. InsyaAllah sembuh.

  • MyAvatars 0.2
    39
    linda
    July 13th, 2015 07:05

    Mekom saya pn bru2 ini rasa mcm ,panik takut jika tidur memang mata lelap tp kepala ini mcm tlampau byak fikir…tidur mcm tk tidur mata je trtutp tp fikiran melayang,ehem saya pn kena pergi berubat

  • MyAvatars 0.2
    40
    alex
    July 22nd, 2015 09:47

    salam…Sye pon sme…org gelar ni pnyakit misteri,sye lg dahsyat…kalau nI datang menyerang…terus fikir diri ni nak mati…

  • MyAvatars 0.2
    41
    alex
    July 22nd, 2015 09:47

    salam…Sye pon sme…org gelar ni pnyakit misteri,sye lg dahsyat…kalau nI datang menyerang…terus fikir diri ni nak mati…

  • MyAvatars 0.2
    42
    alex
    July 22nd, 2015 09:50

    Sila add sye d fb Isxanderz Arafie dan wechat elex466392… kite kongsi bsme…

  • MyAvatars 0.2
    43
    alex
    July 22nd, 2015 09:50

    salam…Sye pon sme…org gelar ni pnyakit misteri,sye lg dahsyat…kalau nI datang menyerang…terus fikir diri ni nak mati…

  • MyAvatars 0.2
    44
    enna
    July 23rd, 2015 15:22

    Assalam….sy pn pernah mengalami perkara yg sama baru2 ini iaitu sebulan sebelum puasa dan sehingga kini, start tengah mlm pkol 12 lbh, jantung bedebar, berpeluh, bdn mengiggil, rasa sesak nafas, bila jumpa doktor dan buat ujian darah semuanya ok takde masalah, last sekai doktor kata kena gastrik, tp simptom gastrik tu takde pm, jom sama2 berkongsi pengalaman add sy di fb Miszz Enna atau wtsapp 0172236383

  • MyAvatars 0.2
    45
    enna
    July 23rd, 2015 15:25

    Add fb sy Enna FreelanceMUA utk berkongsi pengalaman ini, sejak terkena dgn penyakit misteri ini asyik teringat mati je, dasyatnya

  • MyAvatars 0.2
    46
    Z.Nakayama Sihombing
    July 25th, 2015 18:22

    As’kum teman2 semua yg telah pun mengalami Penyakit yg kita katakan
    ( Pelik / Aneh ) dgn kata lain anxiety and Panic disorder.
    Sungguh kesihan kita kan dgn Penyakit aneh ini?
    Banyak yg mau sy kingsikan pd teman2 semua. Akan tetapi terlalu Panjang utk diceritakan disini. Klo nak berkongsi, blh call sy di 0122184464.
    Atau kita adakan satu waktu utk berjumpa agar kita dpt saling berkongsi dgn keadaan kita ya.
    Dibanding dgn waktu teman2 semua, itu masih Awal lagi. Klo saya sudah mengalami Penyakit aneh ni sewaktu Thn 1991 sehinggakan ke hari ini. Dasyat bukan?
    Dari itu, Marilah kita berkongsi agar kita dapat sembuh seperti Sedia kala. Hidup dgn tenang seperti dahulu.
    Krn Penyakit ini boleh menerang bila2 masa dan dimana saja. Apalagi jika Emosi kita agak terganggu.
    Sebenarnya saya adalah seorang yg Periang. Dan suka membuat teman2 happy!
    Akan tetapi….justru / malah saya yg terkena Penyakit ” SEPI ” ( itu nama Penyakit yg saya juluki utk Penyakit ini.)
    Kadang kala jika Fikiran saya rasa Sepi dan tak ada orang, saya akan pergi ke Hotel mencari orang. Dan duduk disana sampai Perasaan tenang kembali dgn makan obat terpaksa. Klo tak, saya tak dapat Bernafas dgn betul. Sungguh menyiksakan.
    Nanti saya sambung lagi ya…
    Sebab dalam saya menulis ini…. Sebenarnya Panic telahpun menghampiri saya. ( sebab dlm beberapa hari ini ada seseorang telah membuat saya Sedih dan Kecewa.
    Salam ya.

  • MyAvatars 0.2
    47
    Piyu
    July 26th, 2015 15:08

    Hay tman”. Sy jg penderita penyakit ini.
    Sy mau nanya nih sama kalian, sbelum jantung kalian brdbr kencang apakah kalian merasakan getaran dr ujung kaki hingga kepala yang hilang kurang dri 2 detik lah tanpa membuat kalian gemetaran?
    Sy takut kluar rumah karna getaran ini

  • MyAvatars 0.2
    48
    WanWarga
    July 29th, 2015 01:56

    Salam, sekarang baru saya tahu, rupanya ramai berpenyakit seperti ini, saya pun sebenarnya senasib dengan rakan2 sampai sekarang masih belum sembuh. Kadang2 rasa kecewa sgt bila kita cerita pd orglain tp mereka xfaham apa yg kt rasa. Kadang2 bertambah stress dgn org sekeliling. Saya fikirkan penyakit ini sy sahaja yg kena rupanya ramai juga. Jika ada sesiapa tahu penawarnya boleh contact whatsapp sy 0125825259. Hanya tuhan sahaja yg tahu siksa penyakit ini. Harap Tuhan menyembuhkan penyakit kita ini dan menjadikan sakit kt ni sebagai kifarah kita.

  • MyAvatars 0.2
    49
    oveys
    August 12th, 2015 01:06

    Salam, sy bru kna 2 hari lpas.. dan2 google.. rupanya ramai lg.. takotnyaaaa..huhu..
    Boleh tau dak, punca dia pedia??

  • MyAvatars 0.2
    50
    addy
    August 17th, 2015 18:52

    Saya ada group wassap jom join..kat dlm tu kbnyknnya masalahnya sama mcm kita disini..add no sy addy 014.713.6409

  • MyAvatars 0.2
    51
    Ha
    August 19th, 2015 14:15

    salam.. saya pun sama, sejak tahun 2004 lg kena , skrg dtg balik.. perasaan takut nak kluar tempat ramai org, kenduri ke, jadi xtentu arah.. bila dgr cite kematian je cpt2 jauhkan diri, nak solat berjemaah pn takut pitam sampai solat terawih pn xbleh prgi.. sdih sgt.. anak bini jd mgsa, buat itu xbleh wat ini xbleh.. bnyi kipas angin pn jd serabut. Bg saya, mgkin penyakit ni dtg dari perut, xboleh mkn pedas, berempah, masam dan berangin.. tapi klau yg dah sembuh sepenuhnya tu, share2 lah ..

  • MyAvatars 0.2
    52
    zul akmal
    August 20th, 2015 11:27

    Assalamualaikum. Saya pun perna mengalami seperti anda. Syukur alhamdulilah saya telah sihat sepenuhnya. Saya cuma beramal sentiasa Dan amal makanan sihat

  • MyAvatars 0.2
    53
    Azizi
    August 30th, 2015 18:47

    Sapa yg pnya masalah panik Attack boleh add sya,untuk kongsi cara pngalaman,dan sya boleh kongsi sedikit tip merawat,insyaallah..

  • MyAvatars 0.2
    54
    Azizi
    August 30th, 2015 19:02

    Salam,sya pernah alami panik Attack dan skrang smakin berkurangan dngn izin Allah,sya disni cba untuk bantu,Anda boleh cba Teknik2 EFT dan ANCHOR,Teknik nie kena lbih fokus dan teliti,EFT teknik anda boleh blajar di YouTube,dan teknik ACHOR pula perlukan fokus contohnya anda ingin mengambil cawan,arah kn otak anda mengambil cawan mnguna kan tangan,kebanyakan panik Attack dikwal oleh perasaan bkn dngn otak secara umumnya,jdi ini yg mnbuat hati kita yg slalu sedih dan berubah2..emosi dan sebagainya sebab gerak geri kita dikwal oleh hati,ini mnbuat sikap kita brubah,dan bkn diri kita yg dlu,EFT teknik pulak untuk pelancaran darah untuk kurang kn stress,dan yg terakhir alam kn doa2 al ruqyah untuk terapi hati kita,teknik moden untuk fizikal kita,dan ayat2 suci untuk hati kita,insyaallah..dngn izin yg maha segalanya mn beri pnyakit dan pnyembuh..sandaran kn hati pada yg esa,ada hikmah dia menberi ujian kepada hambanya,4 sebab Allah hapus kn dosa dan salah 1 nya adalah hati..BOLEH ADD SYA DI FB BLACKVVOILET@YAHOO.COM untuk kongsi pngalaman,sya pn sdang giat merawat diri sya alhamdullilah smakin pulih stelah amal kn smua teknik dan bacaan al-ruqyah

  • MyAvatars 0.2
    55
    Azizi
    August 30th, 2015 19:11

    Wechat 0174109914

  • MyAvatars 0.2
    56
    Am
    August 31st, 2015 17:02

    Salam semua..nampaknya saya tidak keseorangan dgn penyakit ini. Tahun 2009 saya pernah mengalami masalah ini tetapi sembuh. Tahun ini ia seolah datang semula. Ianya bermula dgn gastrik. Kerap saya rasa tekak tercekik yg teruk tetapi masih bernafas normal. Saya berjumpa dgn doktor psikitri, doktor memberikan saya ubat depropin. Rasanya ada perubahan, moga2 ianya akan hilang.

  • MyAvatars 0.2
    57
    Resz
    September 3rd, 2015 13:56

    Salam semua…saya telah alami anxiety disorder sejak April 2015, slps pembedahan melibatkn penggunaan ubat bius di bhgn tulang belakang. slps tu tubuh saya mengalami simptom2 ad / pa. skg, saya ade amalkan ubat homeopati dan senaman iaitu jogging. InsyaAllah penyakit bertambah surut, cuma kdg2 tk tahan, penyakit ade dtg menyerang jika tiba2 diri stress dgn keje setelah cuti.
    Sape yg telah pulih sepenuhnya saya minta sudi-sudikan share info atau contact. bkn ape, sbb nk dpt kn motivasi drp yg telah pulih sepenuhnya. terima kasih kpd yg share info.

  • MyAvatars 0.2
    58
    azuree
    September 10th, 2015 07:59

    ramai yg tkene penyakit ini spt sya sejak thn1999 lagi
    kena jaga pemakanan dan gaya idup
    skrg pun masih lagi x smbuh2 trutama pd wkt tdo… tsedak rasa msam kt tekak..
    mmg sukar utk smbuh pnyakit ini trutama bila wktu sjuk.. bedpan dgn org ramai.. berada keseorangan… hrp yg mana senasib dgn sya dpt syer2 info..tq

  • MyAvatars 0.2
    59
    Amin
    September 12th, 2015 22:36

    Assalamualaikum semua saudara2 senasib ku..

    Pada Juna 2015 adalaha antara tarikh yang sya tdak dapat lupa sebabnya dlm bulan june tu sya kena serangan Asma tahap kronik. Paru-paru x dapat pam udara. apatah lagi waktu tengahari. saya berada di rumah pada waktu tu. Spanjang perjalanan ke hospital waktu tu mmg sangant Dramatik. Dengan Kesesakan lalulintas. dgn jarak rumah ke Hospital lagi. Azab sgt. Tapi Alhamdulillah, Allah masi beri saya peluang untuk hidup. Saya berada d Redzone kecemasan. berada di wad selama 4 hari.

    sejak dari tu.. saya trauma untuk berada jauh dari hospital. Sentiasa dibelenggu ketakutan dan trauma. Pada Bulan Julai kalau tidak silap, ketika berada dlm teksi utk ke satu tempat, saya mendapat serangan panik secara tiba2, nafas sesak,jantung bedegup laju, rasa mcm tercekik. tapi waktu tu saya langsung x sedar yang ianya serangan panik. Dan Susulan dari itu, badan saya pandai bergegar. Otot bergegar, rasa nervous tiba2. alangkah terkejut bila saya search d google kononnya itu petanda untuk mati. Terasa sangat2 down dan stress. Jiwa menjadi x keruan, rasa nak gila, rasa kematian dah dekat. Saya menangis dlm solat, doa bersungguh2..

    Saya teruskan Kajian mengenai gejala nie, Rupanya tidak ada dalil mengenai petanda2 tu semua melibatkan kematian. Banyak maklumat dari ustaz2 saya kaji. Ajal adalah Rahsia Allah dan tiada siapa yang tahu. Apa yang saya lalui rupanya serangan gemuruh/panik ( anxiety Attack). Tapi saya bersyukur dgn apa yang saya alami nie, Saya mula menyedari betapa pentingnya menjaga Hubungan dgn Allah SWT, Sentiasa mengingati mati adalah Anugerah yng tidak ternilai. Hanya dengan mengingati Mati, Kita sentiasa menjaga diri kita, Amalan/Ibadah kita, hubungan sesama manusia.

    Dan sekarang, Bulan September, dengan kesedaran mengenai Iman, Alhamdulillah saya boleh kawal diri saya Pabila mendapat Serangan Anxiety. Lama-kelamaan saya biasa dgn situasi tu. Benar lah, Setiap Apa yang berlaku ada hikmahnya.

    Kepada Rakan-rakan yang ingin bercerita mengenai pengalaman serangan Anxiety , Boleh Add Fb saya. JAADUL AMIEN JASRI. mungkin bersosial sesama kita yang senasib ini boleh membuatkan keadaan menjadi lebih baik utk diri kita masing2. In Sha ALLAH.

  • MyAvatars 0.2
    60
    Juhari Bin Ahmad
    September 17th, 2015 10:47

    Assalamualaikom untuk semua rakan-rakan.

    Saya telah mengalami penyakit ini bermula umur 25 tahun ehinggalah sekarang saya telah berumur 50 tahun bermacam2 perubatan dan ubat saya telah saya lakukan tetapi tiada satu pun yang berkesan. Sekiranya rakan2 mempunyai ubat yang berkesan tolong lah maklum kepada saya . hidup saya tidak pernah tenteram

  • MyAvatars 0.2
    61
    Khaled al-walid
    September 25th, 2015 15:55

    Bismillah.

    Penyakit “menyesakkan” ni mmg sukar di fahami bagi mereka yg tidak pernah mengalaminya. Sy kasihan pada mereka yg mengidap penyakit ni sehingga 20 – 30 tahun lamanya. Semoga Allah menyembuhkan kalian.

    Cuma sy nak kongsi tips mudah yg boleh diamalkan;

    1. Cari jalan utk tidak STRESS (sama ada pergi ke gym, ubah gaya hidup, solat berjemaah di mesjid, rajin bersenam dan lain-lain)

    2. Berusaha bersangka baik (think POSITIVE) – Jangan suka berhalusinani (fikir seks 24jam, ikutkan nafsu amarah yakni panas baran tidak tentu hala dan jgn habiskan hari anda dengan perkara yg sia-sia)

    3. Habiskan masa lapang anda dengan mencari ILMU dunia dan akhirat (pergi ke kuliah di mesjid2 atau surau supaya dpt membaiki amal, belajar sesuatu benda yg baru spt memasak, berkebun, bertukang atau apa sahaja)

    4. Makan dan rehat dgn kadar yg sempurna (tidak keterlaluan tidak pula sedikit)

    5. Rajin berpuasa sunat.

    6. Biasakan diri melancong / mengembara / ziarah (pulang ke kampung, pergi bercuti, banyakkan bermusafir, bergerak dari suatu tempat ke tempat yg lain) – jika ada kelapangan dan kesempatan dari segi masa dan kewangan

    Buatlah mana2 yg terdaya seperti yg disebut diatas. Tiap2 penyakit pasti akan ada penawarnya.

    Wallahua’lam

  • MyAvatars 0.2
    62
    Dr Muhammad Akbar bin Abdullah
    October 11th, 2015 14:57

    Kita harus mendapatkan pemeriksaan terperinci di klinik berdekatan sekiranya kita mendapati masalah jantung berdebar yang dihidapi:

    1) kerap berlaku
    2) mengambil masa yang lama untuk reda seperti lebih daripada 1 jam
    3) mempunyai simptom-simptom sampingan seperti sakit dada, sesak nafas dan rasa pitam

    Antara pemeriksaan yang akan dikendalikan oleh doktor bagi mengenalpasti punca masalah jantung berdebar ialah:

    1) ujian darah untuk mengenalpasti masalah anemia, kelenjar tiroid dan ketidakseimbangan garam mineral
    2) ujian elektrokardiogram bagi mengenalpasti masalah aritmia jantung
    3) Ujian Holter untuk melihat aktiviti impuls jantung dalam masa 24 – 48 jam
    4) X- ray dada untuk mengenalpasti saiz jantung

  • MyAvatars 0.2
    63
    li chicha kelantan
    October 12th, 2015 12:59

    as salam..sy sekarang mengalami sakit seperti tuan puan,30/9/15 gi IJN..2/11/15 temujanji lagi..ECG sy xnormal..saluran darah tidak tersumbat dah buat angiogram jantung..kalau tuan puan yg dah sembuh boleh bantu dan kongsi penawar …watsapp sy 0173539002,jumpa doc pakar dia x bagi ubat apa2 sedangkan bila datang berdebar saya rasa xtentu arah..lesu dan penat sangat terpaksa kena tidur..2 mlm lpas saya terjaga pkul 5 lbih pgi..sy ketar dan sukar bernafas

  • MyAvatars 0.2
    64
    Baha MS
    October 12th, 2015 20:24

    Assalam…..

    Rupa2nya ramai yg mengalami masalah yg sama di sini. Saya telah melaluinya hampir 7 tahun, hinggakan saya diberhentikan kerja kerana masalah ini. Berbagai ubat dan rawatan telah saya cuba sama ada moden atau tradisional tapi hingga sekarang masih tidak sembuh sepenuhnya, cuma syukur pada Allah kerana saya dapat mengawal keadaan diri saya apabila anxiety/panic disorder ini berlaku. Pada mulanya memang sukar utk memahami apakah penyakit saya ini kerana setelah bermacam2 test saya buat seperti yg dinyatakan oleh Dr Muhammad Akbar di atas tu. Semuanya telah saya lalui, hinggakan Dr yg merawat saya pun telah kembali ke Rahmatullah. Akhirnya setelah bertahun menderita dan mendengar berbagai pendapat serta membuat kajian sendiri barulah saya sedar, rupa2nya saya mengalami Anxiety/panic disorder.

    Rawatan terbaik sebenarnya sebagai seorang muslim kita kena banyak baca Quran dan Rukyah. Kalau tak mampu nak baca pasang mp3 pun sudah memadai, dengar aje lah takpe, asalkan bacaan tersebut dapat menenangkan diri kita.

    Selain dari itu, di sini juga saya ingin berkongsi dengan teman2 di luar sana, ambillah supplement yg boleh memberi sedikit kelegaan apabila masalah ini berlaku. Sebagai contoh sekarang ni saya mengambil product SAM-e dan Ezilax kerana masalah susah tido. Alhamdulillah setakat masalah anxiety/panic disorder saya dapat dikawal, walaupun tidak sepenuhnya pulih.

    Elak kan mengambil kafein berlebihan seperti black coffee kerana bagi saya kafein adalah minuman yg paling memberi kesan kepada masalah yg saya hadapi. Makan perlu teratur jgn biarkan perut kosong masuk angin.

    Dan seterusnya jangan lupa berdoa pada Allah mudah2an kita semua sihat seperti sedia kala kerana masalah anxiety/panic disorder ini begitu berat utk ditanggung serta begitu menguji diri kita.

    Ini email saya, jika sesiapa nak berkongsi masalah ini amatlah saya hargai.

    baha3344@yahoo.com

    Sekian terima kasih…….hanya berkongsi masalah.

  • MyAvatars 0.2
    65
    iwan
    October 15th, 2015 21:11

    salam.. sesiapa yg ada penawar bagi penyakit ini sila hubungi sy 0149510419.. dah 2bulan dah mengalami pnyakit ini.. hari2 ingat nak mati je.. medical smua dah buat result smua ok dn normal.. tp masalah tetap sma.. tolong bantu sy.. dah pergi darusyifa bangi tp xde perubahan..
    klau ada group wsap sila msukkn sy..

  • MyAvatars 0.2
    66
    Baha MS
    October 17th, 2015 11:29

    Salam…..

    En Iwan cara terbaik elok pergi berjumpa dengan pakar Psikiatri & Kesihatan Mental di Hospital Selayang. Jangan takut bila dengar nama tu sebab kita bkn gila tapi sakit yang melibatkan pemikiran dan jiwa kita…itu aje. Cuma kalau tidak mendapat rawatan sewajarnya mungkin boleh jadi gila.

    Dulu saya pernah jumpa dan Dr bagi saya Xanax. Saya cuma makan seminggu je lepas tu saya stop sebab saya ada alahan. Sebagai alternative saya juga pernah menjalani rawatan dengan Pusat Rawatan Mahsuri ini serta akupunture Dr Nik Omar tapi kesan nya untuk sementara sahaja sebab badan kita memerlukan penyembuhan dari dalam jadi saya mengambil supplement untuk membantu memulihkan penyakit misteri ini. Kalau nak cerita sebenarnya banyak kaedah yang telah saya cuba kerana bagi saya, kita adalah Dr terbaik untuk badan kita.

    Perlu banyak bersabar, bertawakal dan berdoa kepada Allah….
    Saya cuma ingin berkongsi, anda boleh mencuba supplement seperti berikut tapi kalau tak serasi stop terus jangan paksa.

    1. Sam-e + Multi vitamin + Fish oil (Pagi).
    2. COQ10 + Garlic + Fish oil (malam)

    Sila cuba yang tu dulu sebab setakat ini supplement tersebut banyak membantu saya melawan penyakit misteri ini dan tidak mempunyai kesan sampingan.

    Terima kasih…hanya berkongsi masalah.

  • MyAvatars 0.2
    67
    along
    October 22nd, 2015 16:44

    saya pn mengalami masaalah yg sama.saya takut utk kluar rumah pergi tempat org ramaisb sy rse mcm nk pitam..nak drive pn sy takut..sy rse sedih sgt dgn penyakit ni..sb sejak akhir2 ni rse mcm mkin teruk.tolong lah bantu sy .klu ada group wasap blh add sy 0129744942

  • MyAvatars 0.2
    68
    Amin
    October 22nd, 2015 20:59

    Assalamualaikum Along. jangan risau k. semua tu boleh disembuhkan. ramai dah yang sembuh. Pergi ke page Facebook Anxiety Disorder Malaysian Community.

  • MyAvatars 0.2
    69
    achik
    October 24th, 2015 12:20

    assalamualaikum. saya juga turut menghadapi masalah sama macam en.Amin. dah tak tahu nak buat macam mana lagi. Otot bergetar, badan menggigil. Asyik takut aje, setiap hari terfikir walaupun dah cuba nak lupakan. hmm macam mana nk buat ya, selera makan pun dah kurang asyik terpikir masalah ni. sebelum ni tak perasan pun pasal otot getar getar ni, tapi bila pikir nati, makin menjadi jadi pulak getar tu. siang malam asyik getar je. jadi takut dan runsing dibuatnya. tolonglah, sesiapa yang ada masalah sama, kongsi macam mana nak sembuhkan penyakit ni. terima kasih.

  • MyAvatars 0.2
    70
    Amin
    October 25th, 2015 19:59

    Assalamualaikum Achik.. Dari pengalaman saya ialah apabila hati kita jauh dari Allah, kita akan jadi takut. Takut kepada Bermacam-macam hal. Dari sana kita dapat rasa yang mana tahap penyerahan dan keimanan kita lemah. Saya sgt faham apa yang Achik rasakan itu, saya sarankan Ahick dekatkan diri pada Allah , sebab ketenangan itu pada jiwa yang dekat dengan-NYA. dan Achik pasti akan sembuh. Apa yang achik rasakan itu adalah simtopm kepada Anxiety Disorder dan kuncinya hanya pada jiwa yang kuat, penuh penyerahan dan keimanan, sentiasa positif dalam mengenal apa itu kehidupan. Percayalah, ada hikmah yg sangat berharga disebalik Anxiety Disorder ini.

  • MyAvatars 0.2
    71
    tuliplady
    November 5th, 2015 09:48

    Assalamualaikum…Ya Allah,sy pn ingin mengatakan pkara yg sama. Rupa2nye sy tdk keseorangan dlm hadapi simptom2 Anxiety Disorder ni. Rse sedih,keseorangan,seolah2 smakin menghampiri ajal, yg paling kerap dada bdebar dan rase tercekik. Sebelum ini, rasa tercekik tu datang 1@2bulan sekali. Tapi akhir2 ini,dalam 3 minggu kebelakangan ni,hampir setiap hari sy alami rasa tcekik dan dada bdebar. Sampaikn stiap hari sy rasakan hari utk sy menemui ajal. Ditambah lagi dgn pristiwa,rakan pjabat sy jatuh terkena strok minggu lepas dan meninggal di hadapan mata saya.

  • MyAvatars 0.2
    72
    tuliplady
    November 5th, 2015 09:50

    Sy yg rasakn kmatian menghampiri,tp arwah yg pergi dlu. Skrg pn sy sdg alami rse tercekik. Sebab itulah sy sampai ke blog ni. Trima ksh atas smua tips dan nasihat.

  • MyAvatars 0.2
    73
    ms lilo
    November 17th, 2015 09:06

    allahu akbar,

    bila baca semua ni…inilah yg sy hadapi hampir 3 bulan…perasaan takut, kerisauan yg terlalu melampau semakin terasa bila kwn opismate sy telah pulang ke rahmatuallah secara mengejut..saya rasa sy ada penyakit ni sejak sy kecil..tp ia tidaklah berlaku setiap hari ..seingat sy last sy kene panic/anxiety disorder ni tahun 2009….dan kini ia jd semula dan kali ni lama pula perasaan ni nk hilang…setiap hari sy akan google adalah masalah sy ni turut dirasai org lain….tp bila dh google sy yakin sy kene penyakit ni..dulu2 x tau…sbb setiap kali pnic sy memang akan kene gastrik, angin2 1 badan, rasa nk pitam, melayang2, jantung berdebar, hilang selera makan, tiba2 rasa tak nak pergi ke tmpt ramai org, nafas jd pendek….mengigil2 1 badan…dulu mase kecik2 pn pernah kene smpi parent mtk atok buatkan air yasin and air utk ubat jiwa sy ni….sy ni orgnye ceria jek..suka buat lawak…suka berborak..n suka hangout ngn kwn2 spend masa ngn kwn2…tp tulah bila kita sorg2…membuatkan kita terpkir perkara yg bukan2..tp skrg ni sy cuba nk positivekan diri..kkdg rasa nak menangis…mungkin ini ujian yg ALLAH berikan pd sy utk sy lebih mengingatinya..mendekatkan diri pdnye…mungkin sy sebelum ni terlalu jauh…tp ALLAH detikkan seketika perasaan ni utk sy ingt pdNYA…..tp serius mmg penat nk kawal perasaan ni…sy harap penyakit ni akan sembuh..sy nk hidup seperti biasa agar sy dpt bekerja dan menjalani kehidupan yg ceria mcm sebelum2 ni…sy nk cuba elakkan makan ubat2 hospital…cuma skrg ni sy belum ke klinik utk buat fully checkup…ade sesiapa tahu klinik/hospital area johor bahru utk rawatan sakit ni?

  • MyAvatars 0.2
    74
    wawa
    November 17th, 2015 17:24

    Assalammualaikum .. saya pun menderita penyakit yang sama … tolong info cara nak hilangkan penyakit ini .. whatsapp 0198524157

  • MyAvatars 0.2
    75
    BahaMS
    November 17th, 2015 19:14

    Assalam…

    Cik Wawa, sebenarnya tidak ada magic pills yg boleh hilangkan penyakit misteri ni seperti kita makan Panadol. Pertama sekali saya rasa yang terbaik adalah buat medical check up secara menyeluruh kalau confirm takde penyakit, selepas tu bawak result pegi jumpa pakar Psikiatri dapatkan nasihat baru kita boleh tahu apa masalah kita sebab penyakit misteri boleh menyerang dalam pelbagai cara. Lain org lain cara sakitnya. Memang susah nak explain kat sini.

    Saya sudah 7 tahun mengalaminya sampai sekarang belum pulih 100%. Bila petang je kepala jadi kebas, badan mengigil sejuk sampai ke tulang, melayang dan darah berderau seperti terjun bangunan. Saya stop ambil supplement dan terpaksa gak makan Paroxat dan hari ni Alhamdulillah lega skit.

    Kalau nak tau lebih details apa masalah kita lebih baik join ADMC Group.

    Terima kasih.

  • MyAvatars 0.2
    76
    Fida
    December 4th, 2015 13:01

    Sy pghdap anxiety tp doktor ckp bkn thap kritikal..sy x blh dgr tntg kematian.ape sy bc dan dgr sy rs akn jd kt sy jgk..otak slalu pk tntg mati tp keterlaluan.smpi ada ms sy pk “ntah2 org yg nk mati mmg akn rs or pk mcm ni ke”..skg bdn sy,kpala,pndi bdenyut.kdg2 prut pun trasa.tkot bla sy bc tnda kmatian.bla tnye kt kwn2 n hsbnd yg x anxiety dorg ckp biasa je bdn bdenyut.dorg pun ada..

  • MyAvatars 0.2
    77
    Rj
    December 6th, 2015 15:16

    Saya pon serupa, panic disorder.. mkn kerap plk berlaku, sakit kpla, dada, tgn dan lain2 lg. Baru kua hospital, gastric katanya, dan urat sendi leher sgt lemah.. asik teringat mati bila serangan dtg..tolong sape2 ada cara mengatasi x?

  • MyAvatars 0.2
    78
    Gina
    December 7th, 2015 20:29

    Salam semua.
    Sy panic attack sejak 4thn lps smpi skrg. X de ambil apa2 ubat cm hr tu de mkn supplement Shaklee ostematrix & B complex. Rs ok sket.Jarang sikit panic attack. Bdn automatic panic bl kt penat / sakit. Kdg2 tgh drive pn klu jammed teruk start la panic padahal x panic pn. Start la ssh bernafas. Tp sy cb distract mind spaya x concentrate dgn apa yg sdg blaku tu. Sy cal ssape n cb bborak spaya otak kt x pk kt tgh panic. N bjaya tp tuhan je la tau mcm mana rs bl sejak nafas tu. Penat! Lg 1 x blh naik tgga tgi2 nti sure kn pnye. Tp klu naik dgn kwn n bborak ke blh plk. Hopefully ada Cara nk cure anxiety ni. Agak ssh sb x blh sorg2. Sume nk kn de org teman. Somemore penat sgt bl time ssh nk bnafas tu… :(

  • MyAvatars 0.2
    79
    Eira..
    December 11th, 2015 02:30

    Salam..hai semua..saya bca ni baru saya paham penyakit saya..
    Takut kalau pk kan kematian..berkait diri sendri or familly..
    Kalau ada cara atasi penyakit sila add saya..0133872716

  • MyAvatars 0.2
    80
    wawa
    December 12th, 2015 21:29

    Assalammualaikum kengkawan … kenapa semenjak saya dapat penyakit ini saya bernafas pun tak pndai betul .. asyik2 nak telan air liur je n mcm nak kembung perut .. bila tak telan air liur susah sangat nak bernafas .. otot berdenyut denyut seluruh anggota badan … jari macam ada degupan jantung … kaki n tangan selalu kebas .. bila nak tidur malam asyik mimpi yang tak betul … siapa yang ada pengalaman tu tolong share whatsapp je no ni 0198524157 …

  • MyAvatars 0.2
    81
    zamri
    December 21st, 2015 01:14

    Very good info

  • MyAvatars 0.2
    82
    zamri
    December 21st, 2015 01:15

    Good info

  • MyAvatars 0.2
    83
    zamri
    December 21st, 2015 01:19

    Good

  • MyAvatars 0.2
    84
    Intan
    December 21st, 2015 06:53

    Assalamualaikum…saya sekarang sedang mengalami simptom2 tersebut sehingga saya menjadi takut yg teramat..dengupan jantung saya pun x stabil…perasaan takut yg teramat membuatkn saya betul2 terseksa sehingga saya fikir benda yg bukan2 akan terjadi..ada sape2 yg sudi bantu saya mengatasi masalah ini..

  • MyAvatars 0.2
    85
    mia
    December 24th, 2015 11:17

    boleh masukkn sy dlm grup wsp 0192569497.sya mengalami maslah yg sma

  • MyAvatars 0.2
    86
    Ema
    December 28th, 2015 12:09

    Assalamualaikum semua,saya pun mengalami panic attack ni. Allah, memang rasa tak tenang. Tiba2 berdebar2 lajuu, mata rasa berbalam2,kdg2 bibir menggigil,rasa nak pitam,nafas xpuas, tiba2 perut memulas, tgn kaki rasa kebas n sejuk. jln terhuyung hayang seolah2 nk pengsan, bila kena mcm ni sy cepat2 g tmpt y tersorok. takut mcm rasa kematian tu dekat bila memikirkan amalan y xbyk.. tp Alhamdulillah sy yakin Allah tahu y terbaik buat saya. Untuk sy lebih mengingati kematian n menghidupkan hati. Tiap kali panic tu dtg sy akan batuk untuk bantu jantung. Alhamdulillah,lepas batuk sy oke sikit n cuba untuk bernafas dgn betul purse lips. Tarik nfs ikut hidung n hembus pelan3 ikut mulut (mulut bentuk o kecik) Rasa mcm recharge blik. N fikir y baik2. InsyaAllah. At least bila rasa mcm ni,jd takut nk wat dosa..

  • MyAvatars 0.2
    87
    Mimi
    January 1st, 2016 01:34

    Assalamualaikum boleh masukkn saya dlm wshap saya mengalami masaalah yg sama takot sgt2 0163733360

  • MyAvatars 0.2
    88
    Fizi
    January 1st, 2016 15:12

    As..Salam
    Wow!! Ramai rupenyr yg mengalami masalah mcm sy ‘anxiety disorder n panic disorder.. mmg x dpt nk d nafikan penyakit yg sy alami ini melumpuhkan semua aktiviti harian sy.. temasukla kerjaya sy sndiri.. dh nk hmpir setahun berulang alik hospital boley d katakn hmpir setiap hari dn masa serangan tu dtg menghantui diri ni. Skrang ni sy d rujukkan bahagian psy.. masih mnjalani therapi(senaman penafasan) dn ubat ubatan (Xanax).. kalo ade yg disini ade rawatan efisien dn pantas utk smbuh penyakit ni bole la tlg share sama2 dn kongsi pengalaman masing2 @ add sy dlm group (017-6079641) .. maaf tulis dlm keadaan panic.. huhu

  • MyAvatars 0.2
    89
    Rj
    January 2nd, 2016 21:45

    Bole add saya jg dlm wassap.

  • MyAvatars 0.2
    90
    LV
    January 4th, 2016 22:28

    add sy dlm wasap jugak

  • MyAvatars 0.2
    91
    ramlan
    January 29th, 2016 03:16

    Assalam… alhamdulillah… bagus info ni.. sy first time kena semalam (28 Jan 2016)… sy dah 44 tahun, dan tak pernah kena sebelum ni. Semua simptom2 kat atas sy alami… t kasih atas perkongsian info. Harap2 sy buleh atasi ikut tips2 di atas. Ni pun terjaga jam 3am takleh tido memikirkan masalah yg sy hadapi, tp tips2 diatas membantu setakat ni… t kasih kwn2 semua… Shah Alam, Selangor.

  • MyAvatars 0.2
    92
    siti
    February 3rd, 2016 18:42

    Allahuakhbar..ramai rupanya yg kena..sy pun baru je kema arini..G hospital emergency..amik drh..ecg..xray..sume result ok..Cmnerlah mk hilangkn penyakit ni..sy pernah kena 3 thn lps..x sangka arini pin kena..betul2 dlm lrt..terus sy turun tahan teksi g hosp universiti..penyakit ni betul2 menganggu kerja saya..please add sy tuk kite share cmner nk hilangkn penyakit ni..0173750105

  • MyAvatars 0.2
    93
    khairul
    February 10th, 2016 18:09

    Tolong add saya dalam group panic attack 0199452586…tqvm

  • MyAvatars 0.2
    94
    As
    February 22nd, 2016 02:45

    Saya pun dah mengalami ni sekrg. Saya ingat saya kena gastrik atau serangan jantung. Tolong add saya dlm group whatsapp. Saya rasa teruk sgt. 0178804989

  • MyAvatars 0.2
    95
    neth
    February 24th, 2016 11:35

    Sy pun mengalaminya smpi menganggu aktiviti seharian.sy pun perlukan perkongsian..tlg add sy d 0198717203

  • MyAvatars 0.2
    96
    cemuih
    February 26th, 2016 20:21

    Rmai rupanya berpenyakit mcm ni…aku pn salah sorg yg berpnyakit mcm ni..aku kurang2 sthun 2x kat kecemasan dgn kalot2 aku pergi bg tahu aku dh nk mati kena serangan jantung…lbh kurang 5bln lepas aku hlang control lg aku ke hsptal dkt kecemasan bg thu aku xblh nafas…terus dia cek drah aku..darah aku time 2 170/100 n terus dia buat ecg…ecg aku dia ckp ok…dok dlm 1jam cek lg tkanan drah aku 135/75..dlm 1jam aku tngu dkt kcemasan bru blh jupa doc..dh jupa doc aku kna ke klinik cek tkanan darah 2hri skali..blh kata tiap kali aku g cek tkanan darah msti darah aku tinggi…150/100 165/90 130/110 145/95 nadi aku pn laju 120 keatas…aku mmg xpecaya aku ada darah tngi…dok asok 2 aku bli sndri alat cek tekanan darah 2…aku bg ada kyakinan hati aku btol2 tnang aku cek dkt rumah rupa2nya tekanan darah aku cuma 110/70 115/75 105/80 mcm 2 ja…nasib aku beli alat cek tekanan darah 2 kalau x msti darah jd rndah pla..huhuhu…bg aku la org yg ada pnyakit penik ni lebih sesuai cek tekanan darah di rumah..

  • MyAvatars 0.2
    97
    Jue
    May 12th, 2016 12:45

    Saya pun mengalami panic attact nii hmm , susah tidur malam , entah lahh rasa giveup pun ada . Mohon add group yang ada masalah yang sama seperti saya , tekanan utk sye hmm baru umur 22 tahun dah ada sakit mcm nie , allah je tahuu hmm :’( mohon jasa baik kongsi bersama sakit misteri nie 0143023317 . Tq.

  • MyAvatars 0.2
    98
    Atong
    May 13th, 2016 15:03

    Assalamualaikum n salam sejahtera..sy pn mengalami mslh mcm ni jugak..perasan tkt menguasai smpai sy rae nk pitam..ad xcre mcm mne nk hilangknnye..kalau,ad group untk mnyembuhkn kmbli pnyakit ni tlg mskkn sy..01116678647

  • MyAvatars 0.2
    99
    Haslam
    June 3rd, 2016 10:44

    Assalam .. umur sya 16 thun sya pun trkena pnykit pankk niee ,, sya ingat kan skit jantung atau gastrik .. rupnya serngan panik .. 2 kli sda pnykit ini mnyrng ,… smasa sya smbyng maghrib .,. Leher pun rasa mcm d ckik .. tolng please .. ni whatsap sy 0148692075

  • MyAvatars 0.2
    100
    Haslam
    June 3rd, 2016 10:49

    DAN sya rasa bdan sya ada yng bredenyut denyut dan sesak nafas kaki tngn pun sjuk .. 2 buln sdah sya kena dr i bulan 4 lgi .

  • MyAvatars 0.2
    101
    Win
    June 28th, 2016 08:42

    Assalamualaikum. Sy pun ada masalah yg sama. Kadang2 runsing taktahu nak buat ape. Pling teruk buka je mata pagi2 dh rasa susah hati@berdebar. Tlong sy juga perlukan perkongsian. Boleh add 0122858197

  • MyAvatars 0.2
    102
    aida
    July 24th, 2016 15:38

    as salam
    sya pn sedg mngalami perkara sama, rasa jantung berdenyut laju, nafas pendek2 mcm tercunggap..sya igtkan lelah.hampir setiap mlm terjaga dgn mimpi2 buruk,terjaga malam dan berdebar2..kekg rse gemuruh n pening naik ke kepala..bila check Doc xde ape..mohon pencerahan atau masukkn ke dlm grup berkaitan jika ade.tq

  • MyAvatars 0.2
    103
    ivory
    July 25th, 2016 19:06

    Assalam smua.skrg sayer amalkam mmdgr mnzil dn berdoa kpd allah…sntiasa berwirid..insyallah pn2 tn2..allah maha penyayang akan hmba2nya. Dlm kajian sayer…panic disorder adalah satu gangguan jin jugak…

  • MyAvatars 0.2
    104
    Lena Ben
    August 2nd, 2016 19:12

    Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

  • MyAvatars 0.2
    105
    cieka
    August 10th, 2016 13:24

    Asslammualaikum sy pn ad rasa bde yg sme.. kdg2 perasaan tu timbul rasa tkut.. bdn pn ad brgetar jgk.. sjuk2 bdn..bila da rasa perasaan tkut tu..sy sy trus solat..trpkir2 sp yg nk jge mk ayh sy nti..rupenye rmai yg kne pnykit panik nie..harap2 lepasni sihat la sprti biase..harap adela selrera mkn..nk tmbh berat bdn ni..asik pk bkn2 berat bdn pn trun hmm..mohon perkongsian;) 0122535917

  • MyAvatars 0.2
    106
    Rosaini
    August 18th, 2016 08:34

    Assallam.saya pun sama mengalaminye.tlg.add no 01115229486 dlm droup.trm ksh.

  • MyAvatars 0.2
    107
    za
    August 22nd, 2016 11:04

    as salam…sy pn mengalami masalah yg sama…msalah ni brmula sjk 2 mggu lepas…perasaan takut,berdebar2,rase seram sejuk,kebas,nk brnafas pn tersekat2…asyik pk yg negatif je…sy harap ada yg dpt mmbantu supya sy dpt keluar dri perasaan ni…trima kaseh

  • MyAvatars 0.2
    108
    sarah
    August 22nd, 2016 11:18

    Assalam,

    Saya just nak tanya, ada group ke untuk perkongsian panic attack ni?ramai yang bagi no fon tapi ada ke org selaraskan?

    Baru-baru ni saya check up dan hasil blood test mendapati hb saya low. Jadi, doc cakap kemungkinan perasaan berdebar2, dan susah bernafas tu disebabkan oleh hb low ni. sekarang saya on medication untuk tambah darah.

  • MyAvatars 0.2
    109
    lin
    August 24th, 2016 15:12

    sy juga pernah mengalami sakit ni smpi skrng tpi da beransur pulih….perasaan nak mati tu mimang siksa smpi wad kcmasan dn rasa putus asa pyaki sbap tak boleh ksan.pa pun brusaha mcri ubat terutama herba2 kg ia dpt membantu untuk sembuh.jgn brjumpa bomo bhaya.sy da byk kli ditipu dn byk duit habis gara2 berubat…jumpa la pakar perubatan kampung yang dipercayi…lgi bhaya klu prempuan skrng ni byk kes bomo penipu tkut jdi bnda bkn2 pula….

  • MyAvatars 0.2
    110
    Su
    August 31st, 2016 12:36

    Saya pun alami mcmn nk atasi..rasa takut nk bawa keta….jejas kerjaya saya..macamn nk buat..

  • MyAvatars 0.2
    111
    Su
    August 31st, 2016 12:38

    Saya berasa takut sejuk kaki..mcm lenguh2..rimas dgn org ramai tkut pitam adakah gastrik penyebsb nye jd panik ni

  • MyAvatars 0.2
    112
    Su
    August 31st, 2016 12:39

    Macamana nak pulihkan

  • MyAvatars 0.2
    113
    Dhiya
    September 2nd, 2016 06:01

    Saya mengalami masalah yang sama. Sedih sangat :’(

  • MyAvatars 0.2
    114
    Ansel
    September 4th, 2016 18:52

    Salam sejahtera
    Tahun 2015 merupakan tahun yg agak kritikal utk saya di segi kesihatan. Pada bulan April 2014 sayamula mengalami gastrik yang agak teruk secara tiba-tiba. Pelbagai ubat dan produk saya gunakan untuk mengatasinya sehingga pernah membuat endoskopi pada bulan Julai tetapi ianya gagal untuk memulihkan gastrik yg saya alami. Ujian darah dan lain-lain yang berkaitan dwngan gastrik menunjukkan keputusan yang normal. Saya hampir putus asa kerana ianya tiada jalan penyelesaian. Ubat gastrik hanyalah digunakan untuk menghilangkan simptom tetapi gagal untuk menyembuhkan sepenuhnya.

    Sejak mengalami masalah gastrik saya banyak menggunakan internet untuk membaca pelbagai artikel berkaitan gastrik, sama ada di sudut perubatan tradisional mahupun teknologi moden perubatan. Perkara utama yang cuba saya dapatkan ialah apa sebenarnya yang boleh merangsang gastrik. Semua penemuan saya cuba bandingkan dengan apa yang saya alami dan rasqkan sebenarnya. Satu perkara yang saya temui yang menarik perhatian saya ialah gastrik mempunyai kaitan dengan tekanan ataupun biasa dikenali sebagai stress. Artikel ini agak susah untuk difahami namun saya telah cuba berusaha untuk memahaminya. Secara rumusnya apa yang dapat saya faham ialah tekanan atau stress boleh menyebabkan gastrik. Begitu juga dinyatakan bahawa stress sebenarnya boleh berlaku diluar kawalan kita dan kita sendiri tidak mengetahui bahawa kita sedang stress. Hanya sistem badan kita sahaja yang mengetahui bahawa badan kita sedang stress ttapi sayangnya tubuh badan kita tidak akan ‘bercakap’ bahawa kita sedang stress. Melalui gastrik sebenarnya itulah antara salah satu isyarat badan yang menunjukkan bahawa kita sedang stress. Stress pula bukanlah satu penyakit yang sesuai dengan perubatan hospital umum dengan menggunakan ubat-ubatan seperti paracetamol dan sebagainya.

    Setelah itu saya telah memberanikan diri untuk berjumpa dengan doktor pakar psikitrik di kljnik swasta. Saya pada awalnya merasa segan dan malu untuk ke klinik psikitrik kerana masyarakat di tempat saya tinggal biasa beranggapan bahawa hanya orang-orang yangtidak siuman saja akan berjumpa dengan pakar psikitrik. Tapi saya telah tidak menghiraulan itu semua dan ternyata tanggapan negatif mereka adalah salah. Saya melihat ramai orang-orang normal berjumpa dengan pakar psikitrik. Mereka sebenarnya mempunyai kebolehan untuk memberikan kaunseling dan motivasi kepada pesakit. Kita akan merasa sangat tenang bila berhadapan dengan mereka. Jauh beza dengan hospital umum.

    Saya bersyukur selepas beberapa bulan saya beransur pulih daripada gastrik saya dam setelah setahun lebih saya tidak lagi mengalami masalah-masalah teruk yang saya alami di samping penyakit gastrik yang menyerang.

    Kalau ingin tahu cerita lanjut silalah w/apps saya. 0198093475.

    Sqlam hormat.

  • MyAvatars 0.2
    115
    Just dhia
    September 18th, 2016 12:23

    Assalammulalaikum…seperti yg smu rakan2 cerita diatas….sy pn nk ceritakan jgk pngalaman sy….sy mendapat serangan sakit ni pd ulan February thn ni…mulanya pndangan sy sprt org yg mabuk2…kiri Kanan atas bawah sy tngok smunya sprt lain ..sprt smua b3nda2 yg didepan sy xnyata…sy brdiri jgk sprt xpijak dbumi yg nyata….Prnafasan sy jgk turun naik…jantung brdegup k3ncang…lntas sy p kcemasan mlm tu…sy dpasang air masuk dlm bdn…smbil brbaring dikatil xlma slps tu tiba2 ada something naik dr hujung tapak kaki naik smpai paras paha ..sy rasa xslesa sngt..nk duduk gelisah…brdiri gelisah nk baring gelisah…akhirnya sy desak nurse tu bukak air tu n sy nk segera blk je…sy rasa sungguh lain resah gelisah bt apa pn xbole da…akhirnya smpai drumah sekitar jam 1.30 am sy sgera mndi trasa bdn sngt panas..sy fikirkn lps mndi da ok tp rupanya..benda tu trus mnerus mnyerang shingga sy rasa sy da nk mati mlm tu..kesakitan yg sy rasakn mlm tu xdpt sy ceritkn mcm mna sngsara sy …dgn fikiran perasaan emosi yg brlain2 silih brganti…hnya allah yg tau smunya….mata trasa ngantuk sngt tp mata xnk lena ..angkt bntl slimut pusing2 dlm rumah xjgk ok..prnh tido kt toilet..meja mkn..ruang2 smunya tp ttp sama resah gelisah jgk……akhirnya xtau jam brpe sy trlelap dgn.kepala.kt bawah bdn kt atas Karol double bed…sjk dr tu sy sering sukar brnafas…kurang slera mkn…takut malam..sering trdngr bunyi2…sering trnmpk bkn2…dan mcm2 lg sakit2 sendi yg sy rasakan…sy kemna2 klinik hsptl krjaaan utk mmastikn apa sb2nrnya sakit sy ni tp smunya normal…sy xpuas hati…sbb sy masih mngalami benda2 tu…akhirnya fmily sy ckp mngkin masuk angin sy dorg pn suh sy brubat cara kg…itu ini ubt tradisional dr minum mkn shingga la utk mndian smua sy da buat…b3nda tu ilang sk3jp je pastu dtg blk..xcukup dgn tu fmily sy bwa g jmpa sapa2 dukun bomoh smu kot2 prbuataan org ke apa ke…tp benda tu dtg blk…n kali kedua sy k3na serangan tuh lg time kt hsptl jgk slps doktor masukn ubat apa nth…sy jd org kurang waras..mybe baik jd org gila trus xingt pe da tp ni x…still ingt cuma xdpt nk kawal emosi perasaan fikiran dgn sakit2 yg dtg smu…smunya srentak dtg..sakit kaki gingham paras paha trasa nk potong je paha time srangan tu dtg..xthan sngt dgn prasaan yg mcm2 mnj3lma dlm.fikiran dgn pndangan yg sukar nk jelaskn…serngan2 tu benr2 bt sy hmpir2 nk bunuh diri tp alahmdulillah jauh kt sudut fikiran sy masih fikir nk hidup…benda tu sma dtg..sy rasa nk tido je tp ssh nk tido dgn prasaan sakit smua…..akhirnya…sy try2 brcerita dgn sorg kwn yg sy prcaya…xsngka dia jgk mngalami b3nda yg sama cuma dia da ok sdikit brbnding sy….dan sy….masih sprt ni..alahmdulilah…sy rajinkn diri sy mngkaji apa sb3nrnya sakit2 sy ni….sy tjmpa page ni time klmarin slps sy k3na serngan kali ke3……dan sy…masih bgini….dgn sakit2 sendi kt kaki naik g atas paha..pening….sukar nk brnfas…kurang nafas…k3mbung perut…sllu buang air kecil…pemarah…lemas bdn…xd3 slera mkn…xhppy…prasaan buruk2 mcm2 silih brganti dtg..emosi xstabil pndk kata xsprt khidupan yg dulu sprt org normal……………………………

  • MyAvatars 0.2
    116
    Just dhia
    September 18th, 2016 12:30

    klu ada yg sudi brkongsi pnglmn sudi kiranya kita brtukar2 cerita
    …. wthspp 0105856722.

  • MyAvatars 0.2
    117
    Baha MS
    September 18th, 2016 14:55

    Soalan saya kepada Just Dhia…..
    Adakah anda sudah buat medical check up ?. Kalau belum sila buat medical check terlebih dahulu untuk mengenal pasti apakah penyakit anda sebab AD/PA tak boleh dikesan dengan mata kasar atau dengan medical check up biasa. Ianya memerlukan pakar dalam bidang ni.

    Saya sendiri mengalaminye sejak 8 tahun lepas tapi hanya menyedari yg saya ada AD/PA beberapa tahun yg lalu. So, kalau dah rasa sintom2 anda sama dengan org yg mengalami AD/PA kenapa nak bertahan lagi. Pergi je terus jumpa PSY dan bincang. Bagi saya itu je jalan terbaik…jangan paksa diri melawan penyakit yg kita tak pasti. Setiap penyakit ada ubatnye…InsyaAllah sembuh.

  • MyAvatars 0.2
    118
    Just dhia
    September 18th, 2016 18:30

    Jawapan kpd baha Ms….sy xpernh lg bt medical check up utk memastikn sy Ada AD/PA…sbenrnya sy tahu pasal AD pn dr seorg kwn jgk..dia syk sy kena sprt dia jgk…sy da brulang kali g hsptl g klinik utk mmastikn sy sakit apa tp stiap ujian doktor ckp ok smu…tp sy xpernh lg bgtau benda2 mcm ni selain sesak nafas..jantung brdebar2…xda slera mkn trasa mabuk ubat bius…kembung perut sakit itu ni….prasaan2 yg sy rasa sprt ada something mnguasi minda fikiran n emosi sy skligus mempengaruhi prwatakan sy tu sy xpernh lg ceritkn kt doktor mna2…sbb pernh sy try bgtau doktor tp sy kena ajar cara brnafas dgn btul dgn bg sy ubat tidur…sedangkn sy stiap hari pasti akn mrasa itu………

  • MyAvatars 0.2
    119
    Aminn
    September 24th, 2016 18:24

    Kongsikn besama sy masaalah ni……0127958420

  • MyAvatars 0.2
    120
    Ira
    September 29th, 2016 16:23

    Assalamualaikum.. Sy bru2 ni pergi tgk org skt.. Start tu sy jadi mcm ni… Teruk.. Hari2 tkt.. Da siap pg berubat.. Ok da… Tp cuma takut n seram sejuk tu ada lagi.. Yg teruk2 tu smua da tkde.. Pakcik tu kata suh sy lupakan.. Sbb start dr tgk org nazak tu sy jdi tk tentu hala.. Smua tkt.. Smpi tdo pn dgn mak sy.. Sy minta utk pulihkan smngt dgn anxiety ni… Sy jadi kesian pd suami kdg2 tk terjga die sbb kita tkt nk bt apa2.. Ni no sy.. Masukkan la sy dlm group mana2 yg boleh bg sy kuat dan smngt n recommend tmpt utk sy pulih kembali.. Trima kasih 0122884566

  • MyAvatars 0.2
    121
    pzah
    October 1st, 2016 09:32

    assalamualaikum.. sy pun mngalami pnyakit yg sama.. Allah je tau kan stiap kali panik tu datang mnyerang… seksa nye.. sampai skrg sy nk g mane2 sy x selesa… asyik pening.. n rase mcm sy x de kat situ. rase mcm tgh berilusi.. sy dah kena sakit ni dlm 3 tahun kot.. tp tahun ni paling kerap menyerang.. lepas sy bersalin bulan 3 baru ni.. sukar bernafas.. nafas tercungap2 pdahal sy tgh rilek je waktu tu.. mata jd klabu skjap.. rase nk pengsan tp x …. nafas panas jer.. sy dh cek doktor seme ok.. sy buntu apa lah penyakit sy sehingga sy terbaca yg ramai sbnarnye mngalami simptom yg sy deritai smpai skrg….

  • MyAvatars 0.2
    122
    Pjoi
    November 23rd, 2016 10:57

    Assalamualaikum…Alhamdulillah, bersyukur diberi peluang mengenali rakan-rakan yg senasib seperti saya. Pengalaman saya sudah 8 tahun kena serangan PA. Simpton2 seperti sesak nafas, jantung berdebar2, rasa mual, sakit perut memulas rasa cam nak mati. First attack tahun 2009 berlaku tgh mlm. Saya terbngun dr tdo tiba2 dan rasa mcm sya sebutkan di atas. Rasa campur baur lihat isteri dan anak2 cam rasa nak mati. Setelah jumpa doktor, bacaan darah saya naik. Yg lain normal. Doktor nasihat supaya saya stop smoking. Sejak peristiwa tu..sya start mkn ubat darah tinggi. 2nd attack tahun 2011. Masa tu tgh wat kerja dpn komp. Tiba2 rasa seram sejuk, bdn berpeluh2, jantung berdebar2 dah rasa mcm kena heart attack. Bila jumpa doc, everything ok. Kejadian terkini berlaku mlm td. Semua ahli keluarga dah tdo. Kebetulan anak yg kecil demam. Lebih kurang 1/2 jam tdo. Sya tiba2 terjaga bdn rasa semacam jer. Sekali panic menyerang. Oleh kerana pengalaman2 lepas, sya ambil pendekatan bertenang. Tarik nafas dlm2, bangun berjln, minum air serta membaca surah2 tertentu. Cuba tidak ambil peduli apa yg sedang berlaku. Saya akui, gejala P/A mmg mengganggu kehidupan kita. Pengalaman saya, jika sya terlalu stress, penat dan terlalu pikirkan sesuatu perkara serangan akan brrlaku. So, terima kasih kpd rakan-rakan yg sudi berkongsi masalah. Sekurang2nya dpt ilmu yg berguna sbg panduan kpd golongan P/A ni.

  • MyAvatars 0.2
    123
    rizal
    November 28th, 2016 21:13

    subhanallah..saya ingat saya seorang sahaja yg rasa..dari bulan puasa sampai sekarang saya masih mengalami..pergi checkup,semua doc cakap gastrik.. tapi hanya kita dan Allah sahaja yg tahu bertapa terseksanya kita..Nak solat berjemaah pn tak boleh..bila kena attack saya hanya mengambil pil angin yg beli di farmasi dan urut disekitar tepi leher untuk bagi angin keluar..Alhamdulillah berkurangan sedikit..

  • MyAvatars 0.2
    124
    Wan
    December 6th, 2016 00:44

    Saya pernah alaminye..tidur..makan tak boleh..sentiasa dalam kebingugan dan ketakutan..saya cuba rawatan rohani dan moden..alhamdullilah p/a berkurangan..untuk kepastian saya telah buat full body checkup..selepas itu saya cuba amalakan Mandi ais..berjalan2 tanpa kasut di tepi pantai..berbekam..berurut..beriadah bersama kawan2..tidur secukupnya..cuba terangkan pada org terapat..solat 5 waktu..solat taubat..dan cuba mohon kemaafan..insyallah berasur pulih..

  • MyAvatars 0.2
    125
    adam
    January 8th, 2017 10:37

    ya allah…ramai rupe nye yg kene cam ni…saye dh setahun kene…bile cek jantung,paru2,xray semua ok…..tolong lah add lam mane2 group wassap tuk kongsi penawar….rase sakit hanya tuhan yg tahu…..0192584565

  • MyAvatars 0.2
    126
    Borhan
    January 17th, 2017 23:13

    Salam admin dan Sahabat,
    jemput baca ke blog http://www.terapisaraf.com

    Tkasih

  • MyAvatars 0.2
    127
    Dr Pojo
    January 25th, 2017 13:14

    sesungguhnya aku sangat gembira untuk hidup saya; Nama saya Cynthia Adams, Saya tidak pernah terfikir bahawa saya akan hidup di bumi sebelum tahun tamat. Saya telah menghidap penyakit berbahaya (HIV) untuk 5 tahun yang lalu sekarang; Saya telah membelanjakan wang yang banyak untuk pergi dari satu tempat yang lain, dari gereja-gereja untuk gereja-gereja, hospital telah kediaman saya setiap hari. cek berterusan sehingga menjadi hobi saya tidak sehingga Bulan lepas, saya telah mencari melalui Internet, saya melihat bukti bagaimana DR. Pojo membantu seseorang dalam menyembuhkan penyakit HIV beliau, cepat saya disalin e-mel beliau yang (drpojoharbalhome@gmail.com) .Saya bercakap dengan dia, dia meminta saya untuk melakukan beberapa perkara tertentu yang saya lakukan, dia memberitahu saya bahawa dia akan menyediakan herba kepada saya, yang dia lakukan, maka dia meminta saya pergi untuk pemeriksaan perubatan selepas beberapa hari selepas menggunakan penawar herba, saya bebas daripada penyakit ini boleh membawa maut, dia hanya meminta saya untuk hantar kesaksian melalui seluruh dunia, dengan setia am melakukannya sekarang saya juga meminta semua rakan-rakan Facebook saya untuk membantu saya hantar kesaksian ini kepada semua orang, sila adik-beradik, dia hebat, saya berhutang dalam hidup saya.

  • MyAvatars 0.2
    128
    Alif
    February 19th, 2017 15:42

    Sy pun alami masalah yg sama cuma rasa cam terlajak teruk..hari2 kena mcm ni.macam mana nk kurangkan masalah sy ni..

  • MyAvatars 0.2
    129
    Cik izza
    March 6th, 2017 22:37

    MashaAllah,,aku pun tengah mengalami penyakit ni sekarang,,rse sesak dada, nafas laju je,,kdg2 time solat kebas abis kaki dgn tgn aku,skrg plk rasa xsedap hati,panas hati,gelisah,,rasa mcm nk je keluar dpd umh,sedut udara embun luar,,tp tu lah,,org ckp xelok berembun.. Help me, rse mcm nafas xlepas

  • MyAvatars 0.2
    130
    fizoul
    April 6th, 2017 23:24

    anxiety disorder buat aku geram gila lah.. first kena teruk.. 2kali kena mmng teruk.. aku ni xleh hidu benda yg buat aku sesak.. contoh hidu haba.. haa bila otak no dpt detect yg aku xleh nak brnafas lancar, mula la kalut gelabah, trus tarik nafas dalam pkai mulut.. tapi xmnjdi.. wlaucmne pun aku ade tips..anxiety ni bila da attack kita jgn tanbahkn panic. mmng susah, tapi kena lawan..sbenarnya kita ok, inshaallah kita xkan mati bila attack..ape yg perlu kita buat adalah kita kena terima bila kita dpt anxiety ni.. aku skrg beransur pulih.. walaupun sjak 2mnjak ni aku kerap ke hospital, sbb aku rasa mcm ade lendir kt paru2.. aku ade amalkan herba juga. klau nak cuba wassap 01121093515..

  • MyAvatars 0.2
    131
    Ida
    April 20th, 2017 16:44

    Saya pun baru ja kena serangan ini… Secara tiba tiba saja.. Masa tu tengah memandu, jantung tetiba laju dan nafas jadik pendek Ingatkan dh nak mati.. Esoknya trus pergi cek jantung… Dr kata jantung normal… Tekanan darah pun ok… Tapi keadaan saya tak berubah.. Tak lalu makan, takut nak kluaq rumah, risau, kadang kepala rasa tegang, rasa mcm nak mati..paling sukar saya jadi takut nak memandu kereta..Saya takut pitam atau pengsan.. Badan saya lesu sangat.. Saya jdik susah nak uruskan sekolah anak anak… Kesian suami terpaksa bekejar ke sana sini… Tolong bantu saya…

  • MyAvatars 0.2
    132
    Larrahot
    April 24th, 2017 03:50

    DELIMA SEORANG MAMY:( jutacom.group@gmail.com

    Anak sy mengalami sintom seperti petikan *copy & paste drpd Junied.blogsport dilampirkan dibawah;

    Pening,sedih menangis dan buntu apabila memikirkan ank buat perangai mls kesekolah ,ponteng, murung, tidak bergaul,menyendiri dlm bilik, sllu sakit yg tk masuk akal terjadi tiba spt penyakit badan mengeletar, kaki xboleh bergerak,kaki sejuk, sakit perut atau tidak selesa, demam tiba2,tiada mood, tiba2 pelupa seketika, suka komplen dan bosan dan lain2. Terjadi apabila dia stress atau tidak suka pada sesuatu dan juga situasi.. SINDROM PANIK

    Sebelum ini sy lebih tertumpu kpd rawatan doktar .. keadaan masih sma wlpn beberapa ikhtiar diambil contoh: sllu membawa ank beriadah, bersukan, jalan2, membeli brg kegemaran, melayan perkara yg digemari,… Dan juga menukar sekolah yg baru… Supaya persekitaran baru lbh positif

    Kemudian Sy perhalusi semuanya… Ank sy bukan lh budak yg jahat atau liar. Ponteng pun ada shja dirumah.. Sakitnya bukan lh dibuat2 sbb sllu merujuk ke klinik atau hospital… Wlpn bberapa usaha pndekatan di buat dan npk sedikit usaha utk berubah dr nya tp sesuatu yg ketara adalah KEMURUNGAN MENYENDIRI YG MELAMPAU.. tk ceria.. pendiam tiba2 ..mkn dan minum pun dlm bilik

    Slps membaca artikal ini.. Sy mencuba rawatan alternatif tradisional wlpn sy kurang minat tentang pekara2 begini namun setelah bjumpa dgn perawat pengamal perubatan yg menggunkan cara islam berdasarkan al-quran.. ALHAMDULILLAH BERSYUKUR KEHADRAT ILAHI

    TUAN/PUAN SY BUKAN NK PROMOT APA2 YEA TIADA KOMISEN DARI MANA2 PIHAK
    cuma pengalaman sukar sy ini terpanggil utk berkongsi pd ibu2 atau sesiapa yg pernah mngalaminya. Usaha bukan satu jln shja!

    DUNIA MISTERI…Memperkenalkan ‘si Nenek Penghasut’…
    SIAPA SI ‘DIA’ NI…?

    Ia adalah sejenis makhluk daripada bangsa jin…biasanya
    berupa perempuan tua…

    Ia mungkin kelihatan seperti jin Islam…atau mungkin
    seperti jin kafir…

    Tapi bila ia hidup dalam satu keturunan…satu keluarga
    atau pada seorang manusia …ia adalah ‘syaitan’ kerana
    ia akan buat kerja syaitan…

    CARA NAK DAPAT…?

    Tak payah dicari…tak payah amal sihir…tak payah buat
    apa-apa…kerana jin ini akan datang sendiri…termasuk
    pada anda kalau dah jadi pilihannya…

    Tak timbul soal percaya atau tidak…tahu atau tidak…
    mahu atau tidak…bersedia atau tidak…sanggup atau
    tidak…dan bermacam-macam atau lagi…

    Tapi kalau anda bukan pilihannya…anda sengaja panggil
    pun…bagi ‘rasuah’ ayam…kopi o…cerut…atau apa saja…
    …tipis harapan…terutama kalau ia dah ada pilihan lain.

    Pada kebanyakan kes…’perempuan tua’ ini adalah jin saka
    dan akan berpindah kepada orang lain…samada anak…cucu
    …cicit…sepupu…saudara dan sebagainya kepada tuan badan
    yang didampinginya…tapi kalau pilihannya adalah orang lain
    yang tak ada kena mengena keturunan pun…tak ada masalah
    …tapi pasti orang yang jadi pilihannya akan ada masalah….

    Yang penting…pilihannya itu adalah orang yang paling rapat
    …paling disayanginya…oleh tuannya…juga tak ada halangan
    seperti amalan pendinding yang kuat…atau yang ada saka
    yang tak ‘ngam kepala’ dengannya…dan sebagainya.

    Pilihannya itu tak kiralah…lelaki atau perempuan…budak-
    budak…bujang atau dah berkahwin…tapi kalau ada pilihan
    antara lelaki atau perempuan…biasanya yang ‘bertuah’ jadi
    pilihan syaitan ini adalah yang perempuan.

    Rahsianya kerana perempuan umumnya kuat emosi…
    maka peranan ‘perempuan tua’ syaitan yang pakar dalam
    ‘memandu’ emosi manusia ini…akan lebih ‘lancar dan
    berjaya’ di dunia…(tapi akan ‘lingkup’ di Akhirat…)

    Begitu juga…tak ada jaminan pilihannya itu akan tetap
    pada seorang saja dalam satu masa…malah tak ada jaminan
    pula syaitan ini tak akan berpindah orang…terutama kalau ada
    halangan untuk tetap pada seseorang…samada kerana di-
    rawat atau kerana beramal…dan tak mustahil pula ia berpindah
    rendah dalam sekeluarga…atau satu keturunan dalam ‘pengem-
    baraannya’ mencari ‘tempat berbuat jahat’ yang mudah dan
    selesa…

    Tanda-tanda anda didampingi ‘perempuan
    tua’ ini…

    1.Selalu pening kepala tanpa sebab…selalu runsing atau
    bingung tanpa sebab…mudah buntu…gugup…

    2.Selalu rasa berat kepala tanpa sebab…

    3.Selalu sakit kepala tanpa sebab…

    4.Kalau gangguan lebih berat…mungkin selalu rasa nak pitam
    atau mungkin selalu pitam…sedangkan anda tak ada masalah
    tekanan darah…

    5.Kadang-kadang anda hilang ingatan…iaitu ingatan terputus
    pada satu jangka masa yang pendek…tapi ia terus berlarutan
    dalam sehari-hari…

    6.Kadang-kadang anda kurang sedar…atau boleh jadi tak sedar
    semasa melakukan sesuatu…khususnya semasa menyakiti hati orang
    khususnya pasangan…samada anda mengucapkan sesuatu…atau mel-
    akukan sesuatu…

    7.Anda sangat pelupa…lupa itu dan ini…termasuk perkataan atau
    perbuatan kasar yang anda buat terhadap orang lain…terutamanya
    kepada pasangan…

    8.Mata anda merah…kadang-kadang ada gangguan yang menyebabkan
    mata seseorang itu merah kedua-duanya dan ada juga merah sebelah
    mata sahaja…

    9.Mata kerap rasa berat atau mengantuk tanpa sebab munasabah…

    10.Kadang-kadang timbul cahaya asing yang ganjil pada mata…

    11.Mungkin muka anda kalihatan garang atau seperti dalam keadaan
    marah tanpa anda sedari…dan tanpa sebab…

    12.Mata menjadi berat mengantuk…

    …semasa membaca buku ilmiah…

    …semasa membaca buku agama…

    …semasa membaca Qur’an…

    …semasa mendengar bacaan Ayat-Ayat Al Qur’an…

    …semasa dirukyah…itu pun kalau jinnya tak lari atau bersembunyi
    pada masa itu…

    …semasa mendengar Khutbah…

    …semasa dalam majlis tahlil…

    13.Kerap rasa berdebar-debar tanpa sebab yang munasabah…

    14.Kalau gangguan dah bertambah kuat…ada penyakit dalam dada…
    seperti sesak nafas…berat dada…sakit di mana-mana termasuk jantung…
    rasa terhimpit…rasa panas…rasa pedas…rasa dicucuk jarum atau benda
    tajam…dan boleh sampai ke tahap kanser…(tapi biasanya ialah sakit
    jantung)

    15.Ada perasaan takut…benci…marah…gembira…dendam…rindu…
    dan sebagainya tanpa sebab yang munasabah…kadang-kadang marah tak ada
    sebab…maka anda mulalah nak ‘cari pasal’ terutama kepada pasangan…

    16.Sangat mudah menyangka buruk terhadap orang lain…termasuk rasa orang
    lain mengata anda…atau memburuk-burukkan anda…atau ada niat jahat ter-
    hadap anda (bergantung kepada bentuk dan kekuatan gangguan…)

    17.Perasaan marah biasanya melonjak naik tanpa sebab munasabah…dan kerana
    itu anda sangat sukar mengawal perasaan marah…

    18.Kalau berbalah pendapat…tak mahu kalah…tak kira anda rasa anda betul
    atau tak betul…kerana yang penting adalah melempiaskan perasaan marah…

    19.Kuat berdendam…

    20.Anda selalu merasa letih lesu tanpa sebab yang munasabah…

    21.Anda mungkin ada merasakan tubuh menggeletar…atau lihat pada jari-jari
    tangan…kadang-kadang ia jelas menggeletar…

    22.Selalu mimpi aneh atau mimpi buruk…

    23.Atau selalu ‘tidur mati’…

    24.Kadang-kadang tersedar selepas tengah malam…dan sukar lelap semula…

    25.Ada juga yang mengunyah-ngunyah sesuatu seperti orang ‘makan-makan’
    semasa sedang tidur…

    Kalau seseorang itu didampingi jin saka ini sejak kecil…maka ia akan
    mengalami antara gejala di bawah…(termasuk sejak bayi)…

    1.selalu demam panas…

    2.Ada kudis di kaki atau di tangan…atau seluruh tubuh…kadang-
    kadang ia gatal…samada ia ada air atau kudis kering…

    3.Tidak suka mandi…

    4.Selalu mengigau malam…

    5.Selalu mimpi aneh atau mimpi buruk…kadang-kadang bermimpi
    berjumpa atau di sakat perempuan tua…

    6.malas ke sekolah…

    7.Selalu mengantuk atau berkhayal di dalam kelas…

    8.Sukar menumpukan perhatian pada guru…atau pelajaran…

    9.Pendiam…tapi kalau dah mula bermain…selalunya terlebih-
    lebih…

    10.Suka menyendiri…gelisah atau takut berada di kalangan
    orang-orang baru…

    11.Tidak berminat belajar…baru seminit dua mengulangkaji…
    mata dah jadi sangat berat kerana mengantuk tiba-tiba…

    12.Selalu runsing nak ke sekolah…kalau tak terkawal akan
    selalu ponteng.

    13.Sangat penakut pada hantu…

    14.Selalu menggeletar…samada jari-jari atau seluruh tubuh…
    tanpa sebab yang munasabah…

    15.Sangat pemanas…

    16.Kuat merajuk…dan suka membalas dendam…

    17.Selalu nampak perempuan tua datang pada masa antara jaga
    dan tidur…

    dan sebagainya…

  • MyAvatars 0.2
    133
    mariyam
    April 26th, 2017 09:05

    Assalamualaikum.sy turut mengalami situasi seperti itu bermula oktober 2016.ketika memandu, tiba2 dada rasa berat,kaki tgn rasa sejuk dan kebas serta sukar bernafas.selepas ke hospital, doktor kata saya kurang garam.tp minggu lepas jadi lagi.hasil ujian xray serta darah normal.adakah sy juga mengalami masalah anxiety disorder?

  • MyAvatars 0.2
    134
    nurul
    May 4th, 2017 08:48

    Saya dalami slma sebulan ya rabb takut seribu satu perasaan dtg Fikir nak mati je bila die attack addsy dlm ggroup boleh 01121357572

  • MyAvatars 0.2
    135
    Norli
    May 9th, 2017 06:12

    Saya dah 3tahun mngalami panic attacks. Bru ni saya stop mkn ubat sbb pregnant sya alah teruk..skg dah masuk 23week pregnant 3hari lpas saya dah rsa panic attacks tu datng blik..Allah je tahu seksa nya..rsa pening muntah krerap kencing..yg pling sya takut time tdo..sbb 3mlm sya susah nk tdo.. husband byk mmbantu sya..dia fham xpenah biar sya brjaga sndri selalu teman. Tpi sya xnk rsa mcm ni sbb sya berniaga yg kena bhadapan dgn cust..sya mmg lemah sgt skg..bgun tdo rsa ketar2 ja badan..maybe sbb xckup tdo..nasihat saya please jgn jdi mcm sy stop ubat sndri doc xsruh pun..ini la akibatnya skg sya perlu pulihkn blik semangat utk lawan sakit

  • MyAvatars 0.2
    136
    Diana
    May 17th, 2017 15:31

    Serangan panik, sesak nafas, berpeluh, jantung laju, loya, kurang fokus, kebimbangan melampau, sakit kepala, migrain, menangis secara tiba-tiba. Mula mengahadapi nya selepas kehilangan orang tersayang, suami dan anak di kemalangan. Sudah dua tahun sejak kemalangan dan sudah setahun lebih kena serangan panik. Hidup keseorangan mungkin punca makin teruk.

    Tak ramai yang tahu keadaan saya, tak nak merisaukan mereka. Terlalu ramai yang risaukan saya tetapi tak tahu macam mana nak membantu. Mungkin saya perlukan kaunselor? mungkin saya perlu jadi kaunselor. Hidup saya tunggang langgang tanpa arah tujuan.

    life is unfair.

  • MyAvatars 0.2
    137
    Nora
    May 25th, 2017 20:08

    Saya juga mengalami panic attack yg sama..boleh add saya dlm group no saya..0166840004

  • MyAvatars 0.2
    138
    Amin
    May 31st, 2017 17:52

    Saya dh 2 bulan terjadinya panic attack…rs mcm xleh kawal dh diri…add sy dlm group wassap plz…0104699946..

  • MyAvatars 0.2
    139
    Mosh
    June 19th, 2017 21:22

    Saya telah di diagnosed kena “classical anxiety” dengan sorang psychiatrist. Saya mempunyai symptoms seperti semua di sini sampai kan perut saya kembung sebab tarik nafas laju sangat and banyak sangat. Tapi Alhamdulillah dah kurang lepas mengambil ubat antidepressant.

  • MyAvatars 0.2
    140
    alep
    July 24th, 2017 08:11

    Sy pon alami benda yg sama. Dah 8bulan. Add dlm group whatsapp pls 0129420867

What Do You Think?

83,345 views
Close
E-mail It