KANSER OTAK

KANSER OTAK

a) Pengenalan Penyakit
-Ketumbuhan pada otak di bahagian tertentu otak yang memberi implikasi yang teruk pada pesakitnya.

b) Jenis-jenis kanser Otak
-Supra tentoria (bahagian atas otak)
-Infra tentoria (bahagian bawah otak)
Kanser pada bahagian atas otak ialah
-Astrocytoma (ketumbuhan otak yang bukan berasal daripada sel-sel saraf)
-Craniopharngioma (berasal daripada saki baki Rathker)
-Kanser kelenjar pinea

Kanser pada bahagian bawah otak ialah;
-Infra tentorial
-Medulloblastoma (belakang otak)
-Cerebeller astrocytoma (ketumbuhan pada serebrum)
-Brain stem glioma (pangkal otak)
-Ependymoma (ketumbuhan serebral yang berasal daripada sel-sel ependimal slia.Ia menyekat cecair serebrospina dan menyebabkan hidrosefulus) jenis yang paling kerap berlaku.

c)Punca penyakit/faktor risiko
-Genetik atau keturunan
-Radiasi pada otak
-Pesakit AIDS,leukimia dan kegagalan buah pinggang kuman? virus ‘papova’semasa hamil.Ia memberi risiko kepada anak yang bakal dilahirkan.

d) Tanda-tanda/Simptom
Pada peringkat bayi mereka akan mengalami:
-Proses pertumbuhan yang tidak normal-tidak boleh merangkak walaupun berusia enam bulan
-Hydrocephalus (kepala besar) kerana meningkatnya tekanan pada kepala
-Ubun-ubun membengkak,bayi akan gelisah,tidak bermaya dan kurang menyusu

Pada peringkat awal kanak-kanak
-Mengadu sakit kepala berulang-ulang
-Kelihatan letih dan tidak bertenaga
-Prestasi pembelajaran menurun
-Lebih menderita kerana tekanan dalam otak semakin tinggi

Simptom yang lebih ketara
-Sakit kepala yang lebih teruk pada bahagian depan dan tepi kepala
-Muntah yang memancut dan sakit kepala pada awal pagi
-Sawan boleh berlaku,contohnya kejang pada tangan
-Kabur penglihatan
-Kanak-kanak yang menderita pada bahagian infratentoria tidak dapat berdiri atau berjalan dengan stabil
-Sekiranya kanser merebak pada brain stem (pangkal otak) kanak-kanak akan mengalami
-Gangguan pada pertuturan
-Sistem pernafasan terganggu
-Lemah anggota badan
-Gangguan pada fungsi-fungsi saraf otak

Peringkat lewat
-Koma
-Boleh pengsan

c)Langkah Pencegahan
-Pengawasan dari ibu bapa dapat membantu pengesanan kanser otak di peringkat awal sekiranya terdapat kanak-kanak sering mengadu sakit kepala

Rawatan Alternatif, Analisis Penyakit, Terapi Saraf

Rawatan Alternatif Mahsuri dapat membantu menyelesaikan masalah darah tersumbat,masalah sakit saraf  dengan Terapi Saraf.

Segera hubungi di talian 03 9173 9786 @ 013 3712 334  Web: http://www.terapisaraf.com

Technorati , , , , , , , , , , , ,

Hi! jika anda baru pertama kali melawat blog ini, saya galakkan anda subscribe RSS feed blog ini untuk mendapat pelbagai maklumat terkini. Terima kasih kerana melawat blog mahsuri!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4.5 out of 5)
Loading ... Loading ...

Cerita Berkaitan yang Menarik di baca...

57 Responses to “KANSER OTAK

  • MyAvatars 0.2
    1
    pali
    June 3rd, 2009 20:58

    saya rasa sakit di bahagian kiri di kepala saya..saya penah terkena hentakan kayu semasa umur 4 tahun,dan mengalami bengkak sebesar penumbuk orang dewasa…saya cuma ‘demah’ kepala saya tanpa pergi ke klinik..
    hingga sekarang,bekas bengkak itu masih ada,cuma tidak ketara..dan sekarang saya sudah berumur 19 tahun,dan baru-baru ini saya mengalami kesakitan di bahagian bengkak tersebut,dan kesakitan itu sering beruba-ubah,dari depan dan ke belakang..kesakitan tersebut cuma dirasa di bahagian kiri kepala sahaja..
    adakah kesakitan ini akibat dari hentakan yang saya kena pada masa kecik dahulu??

  • MyAvatars 0.2
    2
    nasron
    July 19th, 2009 15:37

    Anak saya mengidap kanser mata (retinoblastoma). Boleh saya dapatkan pandangan rawatan yang pihak tuan tawarkan

  • MyAvatars 0.2
    3
    syuhadah
    July 23rd, 2009 22:50

    saya sering sakit kepala dan pening pada awal pagi, kadang saya tak stabil, badan saya terasa lemah walaupun tak buat kerja yang berat. saya juga sering sakit kepala dan kejang kaki dan tangan. saya mudah jatuh kerana sukar nak imbangkan badan, penglihatan saya juga mudah terpengaruh dengan cahaya. pernafasan juga terganggu.. apakah penyelesaian untuk masalah ini. bolehkah saya dibantu?

  • MyAvatars 0.2
    4
    kamsiah
    September 15th, 2009 13:36

    salam…
    sy juga ada mengalami sakit kpal yg truk..
    ktka sy blaja d tgkatan 2,seingat sy waktu Bm…
    tiba2 sy pgsan..
    sy dgar suara skeliling sy tp sy xdpat nak buka mata n bkomunikasi dgn mrka..
    slma 1jam sy mcmto..
    bw ke klinik,sy diadmit ke hosp…
    phak hosp sahkan sy alami migrain dan denyutan jantung sy pun trjejas.
    dokt bg app tiap 2x sebulan…
    ubat pun dah mncecah ke 600mg…dosnye.
    smpai skrag sy msh mglami skt kpal.
    blh dkatakan tiap2 saat…
    sy juga ada masalah dgan tulang blakag,L3 & L5.
    sy pun xtau ape sbnarnya pnyakit sy…
    sy amat c puas hati dgan rawatan yg sy terima slama ini.
    harap sesiapa yang mbaca artikel sy ini dan ada jalan pylsaian,,harap anda rep dan bagi caranya…

  • MyAvatars 0.2
    5
    kamsiah
    September 15th, 2009 13:43

    sy juga mglami masalah pnafasan…
    tiap kali mnarik nafas dalam,sy trasa spt dtusuk tajam yg amat sgt..
    sakit smpai trasa dblakang..
    skarang separuh badan sblah kanan sy xdpt mnampung slrh bdn sy..
    tgan dan kaki kanan sering lemah dan xbrdaya,,
    sy juga slalu trasa hndak pitam tiap kali bagun dari duduk,terlihat cahaya terang,
    skarang sy sdh brumur 20 tahun.. slama 6 tahyn sy mgalami simp2 sebegini…
    sy amat bharap sesiapa yg arif tntang hal ini dapat mmbantu sy…
    ini kerana sy kblakangn ini kerap pgsan,skt dada dan tiba2 trjatuh ktka bjalan.

  • MyAvatars 0.2
    6
    SITI AISAH BINTI SIMMANG
    November 12th, 2009 08:46

    hai……..sejak kebelakangan ini,saya sering sakit kepala yang amat sangat.Semalam,saya terhantuk kat almari..da tu,kepala saya sakit..kemudian,saya makan ubat tahan sakit..lepas itu,saya pergi ke kamar mandi..tiba-tiba,saya rasa sakit kepala yang amat sangat..beberapa minit kemudian,saya muntah..kemudian,saya pun bawa la berehat..tapi,sakit kepala tak juga berkurang..di awal pagi bila bangun tidur,aya rasa pitam..samapai sekarang,sakit kepala saya tak lega..saya tak tahan kadang2 dengan rasa sakit ini..adakah ini merupakan tanda-tanda sakit barah otak???Bantu lah saya…

  • MyAvatars 0.2
    7
    2-ray
    February 6th, 2010 19:42

    saya nie selalu jugak sakit kepala.. mak saya ckp maybe cuz saya selalu pkai product rambut and selalu mandi tak keringkan kepala… tapi saya rasa macam risau je….
    Perlu ke saya buat pemeriksaan?

  • MyAvatars 0.2
    8
    eja
    March 26th, 2010 12:05

    hai,
    suami sy ada sejarah perubatan yg tidak begitu baik tp sy tak pernah tau secara terperici.Selalu dia mengalami sakit kepala yg amat sangat, serta darah akan keluar dari hidung. dan berlaku kekejangan otot. Tp agak lama juga dia tak mengadu sakit dan kebelakangan ini dia sering sakit kepala di sebelah kanan dan terdapat benjolan di blkg kepala sebelah kiri skg penglihatannya juga agak tergangu. Persoalan nye sekiranya ada sesiapa yg mengetahua simptom apakah yg sedang dihadapi oleh suami sy.

  • MyAvatars 0.2
    9
    Ledya
    March 28th, 2010 07:15

    salam,

    saya x tau nak buat apa skrg…saya baru tau smlm xbf ada kanser otak n doc ckp tggl 6 bln je lagi jangka hayat dia. sblm tu dia ada ajak saya tuk kali terakhir agar balik kpdnya tapi saya menolaknya dgn baik gara2 dah malas tuk bercinta g…dia pun faham so saya anggap da settle. tapi bila adik angkat dia sms mare2 saya coz buat abg angkat dia sedih semua rahsia pun terbongkar. saya x nak dia bersedih sepanjang tempoh ni, apa yg ble saya buat g tuk bahagiakan dirinya?

    saya perlukan pandangan pakar tentang penyakit ini & cara2 tuk menghadapinya bagi sebarang kemungkinan. tq

  • MyAvatars 0.2
    10
    zana
    May 24th, 2010 10:18

    salam,
    awal thn sy dapat satu berita mengejutkan.sy di dapati ada ketumbuhan dlm otak. sebelah kiri so doktor pakar bgtau lg ketumbuhan tu dah merebak (terkeluar ketengah otak)..jd doktor nak buat ujikaji ingin buat tebukkan di kepale untuk amek sample ketumbuhan tuk buat kajian.ia akn memakan mase dan takut ia akan semakin membesar.sy buntu hilang semangat xtahu buat ape…esok 25 aribln 5 kena pergi hkl tuk beri keputusan same ada setuju ke x, doktor nak wat tebukkan di kepale tuk amek sedikit tisu tuk dikaji dahulu..sy hilang semangat tuk teruskan hidup ni.sy takut.

  • MyAvatars 0.2
    11
    karam singh
    June 7th, 2010 18:40

    saya kadang kadang mengalami keadaan begini :apabila kadang kadang bila saya fikirkan sesuatu terus akan terberhenti memikirkanya dan akan mula timbul pelbagai perkara contohnya memikirkan terlampau banyak yang membuATKAN I TERPIKIR TENTANG OTAK JE.lepas tu i juga mempunyai masalah pernafasan yang kadang kadang tarik berhenti selang seli begini,sesak nafas ni dah dalam lebih kurang 4 tahun dah,kadang kadang pula macam ada denyutan pada sebahagian daripada badan masa tidur atau kadang kadang masa petang.lemah badan dan macam sakit badan kadang kadang lemah bhg buah dada.

  • MyAvatars 0.2
    12
    kekasih yang prihatin
    June 20th, 2010 23:15

    assalamualaikum..
    sy mahu bertanya…teman llaki sy slalu mrungut kpala nya sering skit..penglihatan nya juga kabur…giginya juga sperti kanak2 yang suka makan gula-gula…..kadand-kadang kalau dia mengalami tkanan sikit…dye akan pengsan…smpai dikejarkan ke hospital..sy ingn tahu msalahnya ttapi dia merahsiakan..adakah itu tanda2 org mengalami kanser otak???

  • MyAvatars 0.2
    13
    nur
    June 30th, 2010 21:30

    salam….
    sejak kebelakangan nie saye sering rase pening pala tp xlah truk sgt…msih bleh wat keje…lg satu klau saye solat ketika sujud dlm beberapa saat saya akan rase kepala nie berat…kenape yer….risau juga….

  • MyAvatars 0.2
    14
    wawa
    July 5th, 2010 12:03

    adakah sakit kepala boleh memberi petanda kita sakit otak???
    sebab saye pn asik sakit kepala je sekarg….rambut saye pn dh gugur je sekarg…
    kadag2 bnyk sgt smpai rse cm boleh kumpul dlm magkuk besar….

  • MyAvatars 0.2
    15
    ishya
    July 17th, 2010 07:20

    salam..
    dulu masa sya kcik2 sllalu jtuh…
    dari dulu smpai skrang sya sllu pning dan sjak akhir2 ni bdri pn mcam dah stbil….kdang2 bdri pun pgang kwan…start ting.2 sya dah pkai spet mata,pndangan dah kbur….
    mse ting.4 mse jwab pper bi,sya rse pning sngat….tgok klas pn mcam b`psing..
    pen yg ade kat tgan rse nak ltak je tpi x bleh….. alhamdullilah,xlme lpas tu okey…
    ape ni ada pnykai ke???

  • MyAvatars 0.2
    16
    Chee
    August 11th, 2010 15:51

    Salam,
    Sudah berulang kali sy ke clinic & hospital, namun sakit kepala dan juga sakit pinggang akan sakit sekali dalam masa yang sama juga mata terasa pedih sekali. Pernah sa bertanya kepada Doktor untuk membuat pemeriksaan/scanning namun Dr menasihati sy untuk minum ubat dahulu namun, sakit itu kadang datang. Dan sakit pinggang bila sakit, susah untuk membetulkan posisi tidur. Jenis sakit apakah ini?

  • MyAvatars 0.2
    17
    feeza
    August 22nd, 2010 10:10

    salam..
    sy bru brumur 20 thun ni n masih belajar lg..sy sering sakit kpale sampai kdg2 xbley tahan rase cm nk hentak kt dinding je..kdg2 sesak nafas..ble nk tarik nafas je mesti rse skit n kdg2 tngn n kaki terasa kejang..penglihatan pn kabur lg2 ble trpndang cahaya..time mkn plak xbleh mkn byk2 nti mesti muntah blik..rambut sering banyak gugur dan terasa lemah badan seperti nk pitam bla bngun dr tidur,baring ataupn duduk dan kdg2 terdapat lebam2 pada bdn dan tangan wlaupn xwat keje yg berat2..sy mengalami semua ni sejak taun lpas..mcm2 tmpt sy check trmsuk mkn pelbagai ubat dan vitamin tp tetap sme keadaannye..sebelum sy mengalami masalah ni sy ada gastrik tp kini sudah pulih..apakah tanda penyakit ini?adakah sy mengalami kanser otak?

  • MyAvatars 0.2
    18
    Aishah Mohd
    September 14th, 2010 12:08

    Saya meghidapi penyakit Barah Otak itu yang disahkan oleh Doktor Pakar. Saya ingin berkongsi bersama-sama dengan rakan-rakan yang sama-sama mengalami dan telah melalui pahit maung penyakit ini.

    Saya telah kematian suami tersayang 9 tahun lepas begitu juga kehilangan anak perempuan tunggal saya berusia 1 setengah tahun kerana serangan leukimia.

    Tolonglah saya ingin berkongsi masaalah ini dan sedang berjuang untuk terus hidup dan dapat beribadah pada Allah SWT

  • MyAvatars 0.2
    19
    far
    October 7th, 2010 13:47

    salam..saya ingin bertanya..sejak kebelakangan ni,saya selalu sakit kepala yg teramat sgt..kdg2 rasa nk pitam..yang paling ketara bila bangon tido..sakit kepala tu dtg mengejut..dan..mmg takley nk tunduk kpale..kalo tunduk pon skit..saya cume nk tawu ni sakit biase je ke bahaya?

  • MyAvatars 0.2
    20
    simah@miera
    November 3rd, 2010 11:24

    salam…..smua nya,
    berjalan lah dgn pnuh hrpan wlu hidup ini x sllu bhgia,,
    sdekah kan lah 1 senyuman wlu hti mu x lgi mmpu bertahan,,
    belajar lah memaafkan wlu hti mu terluka,,
    berhenti lah memberi alasan wlu ingin menyatakan kebenaran,,
    hidup lah dlm iman wlu hri di penuhi dugaan,,
    ada sebab bila berlaku sesuatu perkara,,
    nikmati lah hidup yang sekali cuma ini,,
    kerana hidup ini sgt indah jika kta bnar2 menghayati nya…

  • MyAvatars 0.2
    21
    idah
    November 25th, 2010 09:01

    salam..
    sy mngalami sakit kepala yg agak teruk hingga satu2 masa penglihatan kabur, mulut, jari dan tangan sy kebas.. bila rujuk pd klinik doc hnya bgtau migrain.. adakah ianya hanya simptom2 migrain biasa.. Saya cuma ingin kepastian krn sekarang terlalu kerap sakit kepala hingga tak dpt melihat..

  • MyAvatars 0.2
    22
    nadia nabihah
    December 10th, 2010 15:08

    saye sering alami sakit kepala x kira waktu…klu saye stress dada saye akn sakit dsn tbd bdn saye akn kebas…..saye adalah bdk sklh menengah…saye selalu gi klinik utk dpt rawatan tapi saye akn dimarahi oleh doktor krn dia kata saya x mungkin dpt sakit mcm saye alami……kadang2 kepala saye kebas dan mata saye x terang…saya perlukan bantuan krn saya akn gi plkn

  • MyAvatars 0.2
    23
    syifa'a
    December 15th, 2010 11:05

    assalamualaikum… sya sudah 3tahun berkenalan dgn bf sya… dia sering mmgadu pening kpla yang mennyucuk2… skit kpla y di alami berlanjutan kdg2 sehari…bulan8 tahun ni, dya pkai spec krna mta smakin rabun dan silau… stelah mmbuat peperiksaan d klinik, ddpati otak nya berlubang…(sya x begitu pasti) disamping itu dya jga brtahu sya mmpunyai migrain…. bgaimana lgkah pencegahan awal yang dpat d lakukan???

  • MyAvatars 0.2
    24
    shamin
    December 16th, 2010 12:23

    slm…sy slalu sakit kpala…dri sy tingkatan lgi..sy ade jugak pergi medical check up kt hospital..tp dorg slalu ckp 2 prkara biasa…dorg ckp 2 kmugkinan kesan sbb sy trlalu stress…tp skrg pyakit 2 mkin kerap dtg..hmpir tiap2 hari..n sy cuma mkn ubat thn sakit @ pil painkiller je utk tahan sakit..klu sy xmkn ubat 2,.sy rsa mcm nk pecah kpala sy..kdg2 sy rsa mual jugak…hm..adakah itu slh satu tanda2 sakit kanser otak @ x? boleh beri pndapat dri pihak encik…

  • MyAvatars 0.2
    25
    anis
    December 19th, 2010 19:17

    assalmu’alaikum..
    sekarang saya sentiasa merasakan sakit kepala.. di waktu siang kadang2 saya rasa pening.. tetapi kadang2 tak pening… diwaktu malam sya selalu merasa pening… sya dh pergi jumpa doktor.. dan doktor kata tekanan darah rendah.. kurang zat besi.. kalau faktor keturunan,, tak dk siapa yang tekanan darah rendah.. apkh ini ada tnda2nya??

  • MyAvatars 0.2
    26
    chris phoebe
    December 30th, 2010 14:49

    sy selalu mengalami skt yg mcucuk-cucuk d bhgn blkng kepala sblh kanan.. dah lbh 3 thn sy mengalami skt tsbt.. ada ketika nya sgt skt.. kdg2 sy terasa mcm nak muntah.. sy jg selalu hilang ingatan jangka pendek.. kdg2 sy akan ingat tp kdg2 x ingat langsung..sy mudah lupa.. sy risau.. lgpun arwah ayah sy meninggal krn kanser otak jg.. sy tkt sy jg mengalaminya… apa yg ptt sy lakukan???

  • MyAvatars 0.2
    27
    Ara
    January 5th, 2011 10:29

    assalammualaikum,
    sy sering mengalami sakit kepala pada bahgian depan,tepi kepala dan belakang kepala….erm,dah lama sy mengalami skt kpale nie…skrg bile jmpe doktor,doktor ckp x der paper cme skt kple biase jer….dulu sy pernh pergi klnk kt shah alam,doktor ckp sy ade migrain…saya sering skt pd waktu pagi,tengahari dan malam…rase mcm nak muntah….bile tgk tulisan lame2 rase laen…sy g check mata tp x der paper,mate sy ok jer…kkdg bdn sy nie lemah n kejang…bile sakit datang sy x taw nk ckp cmner….sakitnye bkn kepalang lg…mcm nk pecah jer kpale sy nie…tolong lah sy….ap yg patut sy lakukan sekarang????

  • MyAvatars 0.2
    28
    arianey
    January 12th, 2011 13:16

    salam sejahtera,
    saya nak tanya, berkenan dengan penyakit Barah Otak (Tumor), cb saya ada sorg kawan yg menghidapi pnykt tersebut, adakah penyakit tersebut boleh di ubati @ ada cara-cara laen yg boleh mengubati pnykt ini.??..tolong bg cadangan….

  • MyAvatars 0.2
    29
    razman
    January 23rd, 2011 15:27

    assalamualaikum,saya sering mengalami pening kepala terutamannya bila mendengar muzik.saya selalu sakit di bahagian atas kepala.dah 2 thn terjadi.saya dah jumpa doktor dan doktor mengatakan saya mengalami stress saja.saya jugak selalu batuk tapi tak mengeluarkan kahak berdarah.pelajaran saya selalu terganggu kerana sering pening kepala.saya tidak dapat menumpukan perhatian langsung ketika guru mengajar.tolonglah hidup,tahun depan saya spm.tolong berikan apa-apa nasihat atau cadangan

  • MyAvatars 0.2
    30
    nur cahaya
    February 19th, 2011 10:32

    salam..hai..sy bru lpas bsalin dan skg msih b’pntang sudah 15ari..
    djangka bsalin 19.2.2011 tp terpaksa bsalin awal krn mngalami mslh drh tggi..
    mslhnye skrg sy risau mlihat bayi sy yg m’punyai benjolan di kpla sblh kiri dan ia lembik spt ubun2…sy amat risau..sy ingin tahu adkh ia normal..ibu n saudara t’dkt mngatakan ianya ubun2 ank sungai…tp sy ttap risau…

  • MyAvatars 0.2
    31
    nasraqum
    March 12th, 2011 18:13

    assalamaulaikum,,
    Di kebelakangn ini, saya sering sakit kepala, pening-pening, keliru pda jgkamasa yg pendek. kekadang, ada masanya, saya akan terpinga-pinga ketika berjalan. sejak saya tergelincir di atas lantai yg keras, kepala saya terhatuk dgn kuat dan saya mula mengalami ini semua. jadi,, adakah apa yg saya alami ini tanda awal penyakit barah otak??

  • MyAvatars 0.2
    32
    aya
    March 21st, 2011 23:14

    Saya mengalami sakit kepala yg sgt teruk terutama ketika dtg bulan, sakit kepala tu mcm ada satu tekanan yg sgt kuat sehinggakan kadang2 saya rasa seperti mata saya mahu terkeluar dr soket,, kalau sakit sebelah kiri, mata kiri akan sakit, begitu juga sebaliknya, sakit kepala yg dialami berubah2, kadangkala kanan, kadangkala kiri…adakah ini tanda2 barah? saya takut krn sakit kepala ini terlalu kerap terjadi..

  • MyAvatars 0.2
    33
    NISA
    March 24th, 2011 17:20

    salam…
    saya pown mengalami sakit-sakit kepala yang teruk..mata saya akan sakit…kadang2 bkn mata saja yang akan rasa trkeluar..leher saya pown akan rasa sakit..saya nak sangat dapatkan jawapan pada apa yang saya alami…

  • MyAvatars 0.2
    34
    kkasih gelap
    March 29th, 2011 05:16

    hmmmmmm…die mgalami barah tahap 3….die kne pyakit nie dsebabkn die mgalami kmalangan bberapa tahun yg lepas…die sering skit pale disebabkn tension psal hal kerja n jgak hal pribadi…cian kt die…die akn mgalami pmbedahan blan 5 atau 6 thun nie…d`sbabkn dktor bribadinya mgatakn tidak mahu mnangung risiko nya..sy thu die sedih n takut pe bila dktor mgatakn yg kmungkinan hnya 40% die akn slamat bila mjalani pmbedahan 2…sy pn mgalami perasaan yg same…sy isau…sy xnk die tgalkn sy….sy slalu akn doakn kn kselamatn n kbahagian die…sbb sy sygkn die…bole ker die bjye dlm pmbedahan 2??????

  • MyAvatars 0.2
    35
    hamba allah
    April 1st, 2011 14:49

    saya sering mengalami sakit kepala…kadang2 bahu sy rasa berat sgt…kekadang bila berdiri lama2 sy rasa nak jatuh dan pening… mata sy pon agak layu dan berat…
    walaupun sy xbuat kerja berat namun sy mudah terasa letih dan pening…
    sy juga kekadang terasa amat sakit kepala dan muntah…
    adakah sy dalam kalangan yang akan mendapat penyakit barah otak???
    sy takut untuk pergi check…adkah sy mempunyai simptem barah otak???

  • MyAvatars 0.2
    36
    norsilawati
    April 4th, 2011 18:56

    sjak2 nie sakit otak sblah kanan..sangat sakit..hingga mengakibatkan penglihatan saya menjadi kabur…..mngapa dgan saya sebenarnya….

  • MyAvatars 0.2
    37
    sazila
    April 9th, 2011 10:33

    saya slalu mngalami sakit kepala…
    seblm tjadi sakit kpala mata saya akn jadi berpinar2..
    Sy akn loya2 dan muntah…
    Kpala sakit pd sblh sje… kdg2 kiri, kdg2 kanan…
    apakah in mrupakan simptom knser?

  • MyAvatars 0.2
    38
    zati
    April 10th, 2011 20:15

    asslmkm.. dan salam sejahtera.saya berumur 15 tahun. setiap hari saya akan berasa loya dan apabila muntah hanya keluar air sahaja.setiap hari juga saya juga akan mengalami sakit kepala dan kdg2 saya x mampu hndk menanggung. saya takut adakah itu tanda2 awal barah otak..??? blhkh sesiapa membantu saya..??

  • MyAvatars 0.2
    39
    ina
    May 22nd, 2011 07:37

    hai..sy juga sering sakit kepala..ada sekali tu sy tpaksa pergi emergency kat hosp..n dikatakan sy cuma sakit kpala biasa shj..padahal sy sudah sakit-sakit kpala sejak darjah lima lagi..sehingga sekarang..tapi sekarang ok sebab sy dibekalkan ubat penahan sakit oleh doktor. bila saya sakit kepala, sy mengalami sakit kepala yang teramat sangat.. sampai kadang2 hampir terjatuh.. sakit kpala terasa seperti dicucuk.. kadang2 bahagian depan kepala(atas kening) sakit sangat dan terasa berat sampai sy tak dapat nak mendongakkan kepala. apabila sy cuba untuk menundukkan kepala, sakit kepala tu muncul.. sakit kepala akan menyerang berhari-hari..tak henti2..tp doktor kata tu mugkin disebabkan oleh beban sekolah atau stress.. sy pun tak tau nak terangkan bagaimana lagi.baru-baru ni, sy mgalami sakit kepala yg teramat skali pada bahagian atas kepala, di bahagian tengah kepala..seolah-olah di bahagian pangkal kepala..sakit yang mencucuk..sehingga saya tidak dapat mendongakkan kepala.. dan tangan sy cuba terasa sperti kebas.. sy tak tau sma ada sakit sy ni sekadar sakit kepala yang biasa shj atau yg lain.. sebab ianya berulang2 setiap masa.. bantulah sy…

  • MyAvatars 0.2
    40
    ina
    May 22nd, 2011 07:48

    baru2 ni ketika di sekolah sy mengalami sakit kepala yang sakitnya bukan kepalang..dahla sy sedang menduduki peperiksaan..sy tak dapat fokus disebabkan sakit kepala tersebut..sampaikan sy nak termuntah.. memang tak dinafikan sekarang apabila sy sakit kpala sy rasa mual, nak muntah, penglihatan kabur, tangan sering kebas, dan jalan pun tak stabil.. kenapa dengan sy ni?? ada sesiapa boleh bantu??

  • MyAvatars 0.2
    41
    nomi
    May 26th, 2011 20:58

    a.kum…sy ingn critakn msalh sy tntg skt kpala…sjk kbelakngn ini sy slalu skt kpala bhagian kiri dn kanan..setiap hari…..terutamanya ktika buat krja bnyk dn cuaca panas..mohom nasihat……..

  • MyAvatars 0.2
    42
    nurreen mawaddah
    June 7th, 2011 15:34

    salam..sye igin bertanye dan meminta nasihat,keturunan sye ada sakit kanser ttapi bkan kanser otak..sye plajar form 5,sye sring sakit kpala,kdgkala hanya sebelah dan kdgkala jg k2 belah kpala,sakit yg amat sehingga rasa ke bhgn leher,tgn dan kaki sye jg berasa kebas sblum dan semasa sakit kepala.sye jga sering pitam dan kdgkala terlupa dgn apa yg tlah dan akan sye buat dan bila keadaan tersebut berlaku,org sekeliling sye akn mengigatkan sye.jd,apa jln penyelesaiannye?bila sakit,sye hanye makan pil migrain ttp kesannye hanya sekejap sahaja da utk pgtahuan,sye jga akn berasa loya dan kdgkala shgga muntah2.

  • MyAvatars 0.2
    43
    afiq syazwan
    June 15th, 2011 13:51

    salam….sy ingin bertanye , sy selalu skt kepala. apakah sy menhidap kanser otak.

  • MyAvatars 0.2
    44
    afiq syazwan
    June 15th, 2011 13:57

    askum…..sy selalu skt kepala.. sudah hampir 2thn sy menhidap penyankit ini…. sy telah berjumpa pakar otak kt usm kubang kerian..tapi dr pakar tersebut tiada bg thu sy tentang penyakit sy ini…………sy rase dah berputus asa utk berjumpa pakar itu lg………

  • MyAvatars 0.2
    45
    Vivie Waheda
    July 7th, 2011 18:27

    Assalamualaikum..Saya sering sakit kepala tetapi sakitnya bukan sahaja di bahagian kepala tapi bahagian mata. Sakitnya amat la pedih macam nak terkeluar biji mata saya 2. Sakitnya yg cucuk-cucuk, kadang2 saya tak dapat melihat dengan jelas kalau sudah sakit kepala. Badan saya cepat letih. Saya ada inform kat parents tp mereka buat tak tahu ja. Apakah sakit yang saya hidapi ni ??

  • MyAvatars 0.2
    46
    pelajar ting 4
    July 27th, 2011 15:35

    selamat sejatera .. saya pelajar tingkatan empat !! mula tahun saya sering pengsan dan sebab tidak dapat dikenali lagi .. walaupun telah pergi hospital beberapa kali .. kawan-kawan saya memberi pendapat bahawa jika mengidapi barah otak juga kamu boleh selalu pengsan … tetapi saya tidak apa yang hendak
    buat … tetapi saya masing mengikuti rawatan ..
    ketika pengsan saya memang tidak tahu apa yang saya buat kawan saya kata saya akan bernafas begitu kuat dan ketika itu kepala pun sakit kuat juga !!
    apakah penyakit yang saya hidapi ???

  • MyAvatars 0.2
    47
    zue
    September 7th, 2011 13:19

    salam…sya mensyorkan kepada sesiapa yang mengidap pelbagai jenis penyakit dan telah menjalani rawatan perubatan moden sekian lama atau baru tetapi masih tidak sembuh supaya mendapatkan rawatan alternatif dengan menjalani rawatan alternatif

  • MyAvatars 0.2
    48
    alia
    November 9th, 2011 00:25

    saya sering mengalami sakit kepala yang sehinggakan tidak boleh bergerak . rambut saya juga srntiasa gugur .

  • MyAvatars 0.2
    49
    Atem
    November 12th, 2011 21:57

    Saye berusia 14 tahun.. Saya nak tahu yang saya ny mempunyai ciri-ciri barah otak ke?? Saya sering sakit kepala… Bdan saye lemah.. Lesu dan tak bermaya.. Saya slalu rasa nak muntah… Adakah itu tande-tande barah otak?? Saya da ckp dengan ibu bapa saya.. Tapi dorang menyatakan yang itu sakit kepala biase je… Jd saya mahu tahu sama ada itu adalah ciri-ciri barah otak atau pun tidak?? Dan apakah tindakan yang saya harus lakukan??

  • MyAvatars 0.2
    50
    mizzphoebe90
    December 13th, 2011 13:32

    salam…bapa dan datuk sy telah meninggal disebabkan oleh kanser ini..adakah sy mempunyai risiko untuk mendapat sakit yg sama?? sejak akhir2 ini sy sering mengalami sakit di bhgn belakang kepala dan sering berasa ingin muntah pada waktu awal pagi…sy jg kdg2 mudah lupa….adakah ini simptom2nya????

  • MyAvatars 0.2
    51
    Siti khatijah mat hussin
    January 15th, 2012 12:29

    Assalamualaikum,sya msih keliru adakh sya brpotnsi mnghidap pnykit ini krna sya blum prnh mnjlni sbrang ujian utk pngesahan.Saya sering sakit kepala,dan smkin hri sya mnjdi seorng pelupa.Kadang2 sya terlupa dmana sya mnyimpan knci motor skiranya sya mletk di tmpat yg bukn kbiasan wlaupun di kwsan trdedh.Saya juga sering skit kpla di bhgian kiri kpla dan kdang2 di ats kpla.Sakitnya tdak lma skitr 5-10 minit tpi sprti direnjat elektrik.Saya juga kekdang mrsa mual dan lemah badan.Sering juga skit di bhgian dlm mata,dan pling mresahkn apa sja arahn yg memerlukn tindkan jika sya tdak mlakukn sgera sya akn trlupa,sehinggakn apa yg sy tulis skiranya trpdam sya akn lupa dn trpksa memulaknnya smula.Smua ini mrungsingkn sya dan mulai mnakutkn sya.

  • MyAvatars 0.2
    52
    Zulaikha
    February 2nd, 2012 15:36

    saya baru berusia 17 tahun … semasa berusia 15 tahun saya pernah mendapatkan rawatan kerana sering mengalami sakit kepala … doktor telah mengesahkan bhawa saya mempunyai migrain … doktor ada memberi ubat … setelah itu , ia mula reda dan saya tidak lagi mengambil ubat migrain … tetapi sejak sebulan yang lalu sakit kepala ini mula menyerang malah lebih teruk lagi … tidak kira malam atau siang … dan saya hanya memakan panadol sahaja … apakah sakit kepala yang teruk ini boleh menyebabkan kanser ? apa yang perlu saya lalukan ?

  • MyAvatars 0.2
    53
    shahril
    February 7th, 2012 09:16

    salam.. sesiapa yg mencari kaedah rawatan alternatif utk sebarang jenis kanser, boleh lah hubungi sya.sya ada membekalkan ubat/penawar kanser iaitu B17+bromiolin+graviola+daun belalai gajah… InsyaAllah kan sembuh sepenuhnya dgn izin-Nya.. dah rmai yg sembuh dgn ubat inu… utk semua jenis kanser…

  • MyAvatars 0.2
    54
    mira
    February 27th, 2012 09:51

    shahril leh bg num phne??

  • MyAvatars 0.2
    55
    Azlan
    April 13th, 2012 10:34

    Saya berumur 33 tahun. sejak 3 bulan lepas saya menghadapi penyakit tinnitus (bunyi dering di telinga). kemudia susulan dengan sakit kepala dan lenguh badan belah kiri. Kadang sakit kepala kurang dan kadang2 agak teruk hingga lemah badan. Dah lebih 10 doktor saya jumpa. Yang terakhir berjumpa dengan pakar ENT dan kepala untuk pemeriksaan lanjut. CT scan juga telah dibuat di otak saya. Alhamdulillah tiada tanda2 ketumbuhan otak, pendarahan otak mahupun air dalam otak. Tapi masalahnya masih tiada tahu punca sakit2 saya ini. Doktor cuma bagi vitamin B12, Gingko dan ubat gastrik. kononnya sakit kepala saya ni dari punca gastrik, Tapi saya tak rasa mcm tu. Sekarang kesihatan saya tak berubah. sakit kepala, tinnitus dan lenguh badan kiri setiap hari. Banyak ujian telah dibuat, dari urine test, blood test, ECG test, blood pressure test dan byk lagi. Perubatan alternatif dari ustaz rawatan Islan pun saya dah cuba.

    Disini saya tak mengharap pendapat sesiapa kerana bila saya jumpa doktor dah byk assume dibuat. Cuma nak share pengalaman. Cuma bila saya baca history yang lain2, saya sedar lagi ramai orang yg bermasalah seperti saya. Anggap ini ujian Allah untuk uji keimanan kita. Kesakitan biasanya adalah penyembuh dosa2 kita. Terus berikhtiar dan berdoa.

  • MyAvatars 0.2
    56
    Che Wan Nur Faridah
    April 14th, 2012 00:32

    Ya ALLAH…jika benar ini terjadi atas diriku…tabahkanlah hati hambaMU ini Ya ALLAH..kuatkanlah aku Ya ALLAH…ALLAH is the best listener…

  • MyAvatars 0.2
    57
    Melur Yashirah
    June 10th, 2012 08:36

    salam……..saya ingin menanya pendapat dari pakar…….saya sering pening kepala di waktu pagi dan merasa nak pitam jika saya bgn………apakah msalh yang saya hadapi ini?

What Do You Think?

49,451 views
Close
E-mail It