LEUKIMIA

Pengenalan Penyakit

-Sejenis penyakit kanser darah di mana sum-sum tulang tidak dapat berfungsi lagi sebagai pembuat sel-sel darah merah pembeku darah (platelet darah)
-Ini menyebabkan sel-sel darah putih yang tidak normal dan tidak matang dihasilkan dalam tubuh
-Penghasilan sel darah putih yang terlalu banyak ini mengakibatkan seseorang menjadi pucat (anemia), pendarahan dan jangkitan yang berselang seli.
Jenis-Jenis Leukimia

1) Akut – Acute lymfoblastik leukimia (ALL) < 15 tahun
- Acute myloid leukimia (AML) > 45 tahun

2) Kronik- Chronic lymfositik leukimia (CLL)-35-60 tahun
- Chronic myloid leukimia (CML) > 60 tahun

Punca Penyakit / Faktor Risiko

-Bahan-bahan kimia seperti benzene dan derivatives yang memusnahkan sel sum- sum tulang
-Penggunaan bahan sitotoksik dan agen supresif

Tanda-Tanda / Simptom

-Leukimia akut – berlaku dalam tempoh waktu yang singkat dan pesakit biasanya tidak sihat.Boleh menyebabkan kematian dalam
masa yang singkat
-Pucat
-Rasa Letih
-Hilang selera makan
-Pendarahan mulut,kulit dan gusi
-Demam panas
-Pembengkakan kelenjar leher
-Leukimia kronik-sihat pada peringkat awal-pesakit boleh bertahan dalam anggaran 3-5 tahun walaupun tanpa rawatan
-Pembengkakan pada kelenjar limfa
-Pembesaran limfa
-Sakit tulang
-Demam panas
-Pucat
-Rasa letih

Komplikasi

-Pendarahan pada kulit
-Batuk berdarah
-Muntah darah
-Keguguran rambut

Technorati , , , , , ,

Hi! jika anda baru pertama kali melawat blog ini, saya galakkan anda subscribe RSS feed blog ini untuk mendapat pelbagai maklumat terkini. Terima kasih kerana melawat blog mahsuri!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3 out of 5)
Loading ... Loading ...

Cerita Berkaitan yang Menarik di baca...

25 Responses to “LEUKIMIA

  • MyAvatars 0.2
    1
    ika
    January 2nd, 2009 20:37

    hai assalamualaikum,
    sye ika dri kedah..
    sye remaja belasan tahun
    mmpunyai teman lelaki lebih tua 5 tahun..
    teman lelaki yg biarlah sye knlkn sbg ‘b’,
    baru2 ini,b brasa tdak sihat dan prgi ke hsptl..
    dktor mngesahkn bhawa sel drah putih b
    lbh bnyk brbanding drah merah..
    di sini sye ingin brtnya,
    adakah b mnghidap leukimia,
    atau adakah kmungkinan b
    mnghidap penyakit lain?
    utk pngetahuan,b adalah seorg
    perokok yg agak tegar..
    sekian terima kasih.

  • MyAvatars 0.2
    2
    sy.marini
    March 26th, 2009 11:00

    assalamualaikum…
    sy mrupakan bdak sekolah mnengah..
    sy mempunyai seorg kwn prempuan..
    kawan baik lah.. bru2 ni, dia mglami period yg agk lame sehingga yg paling lame ialah 38 hari.. sy bwk lah dia ker hospital… tapi dia x bnrkn sy masuk brsme dia… apbila sesudah ambl darah, dia diberitahu oleh dr, dia perlu masuk wad.. lps tu dia msuk wad slme 2 hari dan dbenarkn plg ke rumah.. dia sptutnya d’msukkn darah tetapi sy krg pasti knp ia d’btlkn.. ttapi, dia seorg yg amt degil.. dua tiga hati sebelum ni, dia ad mengadu kat sy yg die sakit belakang.. dan sy x blh byg skit nyer mcm ap sbb dia mngs bagaikan dia khlgn seorg ibu… oh sblm sy lupa.. dia seorg atlit sekolah.. walaupun dr. x bnrkn dia main sukan.. dia tetap turun training setiap hari seperti dia tidak sakit.. dan semalam, selepas dia belari, dia asyik mahu pitam dan sakit belakang.. sebelum ni dia dah banyak kali pitam..
    sy mohon mintak pndapat.. adakah ini leukimia?

  • MyAvatars 0.2
    3
    ariana
    April 1st, 2009 10:26

    saya arie, sy punya sepupu umur 29th. pada awalnya dia hanya sariawan tapi hampir semua mulut bahkan sampai tengorokan ( minumpun tdk bisa ) kita coba kasih obat yang di warung2 & dibawa ke dokter juga. tapi setelah 4 / 5 hari muncul biru – biru di hampir semua tubuh dia & pagi harinya di mulut dia klo di senruh keluar darah segar akhirnya kita bawa ke RS. sampai di RS ternyata Trombosit dibawah norma, HB juga di bawah normal. apakah itu juga gejala – gejala leukimia, karena sampai sekarang hasil lab dia dokter blm bisa kasih tahu ke kita.
    thanks,
    ariana

  • MyAvatars 0.2
    4
    Dini
    April 10th, 2009 17:36

    Nama sy dini umur 23 th,dah 1ming9u ni sy Sring puSing,mudah lelah lesu,dan tdk bs kcpean,brart bdn mNrun,mMang sy kurang drah,pa gjalaA ni bs dktakan Leukimia,

  • MyAvatars 0.2
    5
    Kamalina
    April 12th, 2009 09:27

    Salam. Saya ingin bertanya. Dah hampir sebulan saya mengalami keguguran rambut. Keguguran rambut itu tidak sedikit seperti kebiasaan kita menyikat rambut. Apabila saya menyelak rambut ke belakang dengan jari tanpa mencengkam rambut sekalipun, jumlah rambut yang melekat di tangan saya amat banyak. Untuk pengetahuan Dr., saya adalah pelajar kejuruteraan tahun dua di sebuah universiti tempatan. Kerja-kerja agak banyak. Pada pendapat Dr., adakah ini disebabkan tekanan yang saya alami sehingga tubuh badan bertindak sebegitu atau faktor laen? Mohon jawapan.
    Terima kasih.

  • MyAvatars 0.2
    6
    mnz
    April 25th, 2009 18:38

    leukimia thp awl boleh sembuh x…

  • MyAvatars 0.2
    7
    akas
    May 4th, 2009 18:30

    ass. . . .
    sya ingin bertnya. . . . saya punya temen cewe,dia menderita penyakit leukimia. . . .
    dia juga seorang perokok,yang ingin saya tanyakan “berbahayakah orang yang mempunyai penyakit leukimia merokok? ? ? ?
    sebelumnya saya ucapkan terimakasih banyak. . .mohon jawabanya.

  • MyAvatars 0.2
    8
    kuzer
    June 15th, 2009 20:22

    askum..
    saya kuzer..apakah rawatan yang sesuai untuk pesakit leukemia..
    adakah pesakit yang mngedapinya boleh sembuh dan sihat seperti sebelumnya.

  • MyAvatars 0.2
    9
    sassy_eqa
    July 4th, 2009 19:06

    assslamualaikum..sy eqa b’usia 17 thun..2bulan lpas sy penah dmm pns selame smggu..hsil pmeriksaan drh di dpti t’dpt jgkitan dlm drh sy,sel drh putih dan platelet sy juga rndh..sjak akhir2 ini sy sering merasa letih,pingang sy juga berasa skit tiap kali sy d serang gstrik..sy jge mgalami ksukaran untuk tidur,rmbut juga gugur..kdg kale tgn dan kaki sy sejuk dgn tiba2..skrg,sy sudah mgalami batuk selama smggu lebih tetapi bkn batuk berdarah..adkh sy mghidap leukimia??tiap kali sy pergi m’buat pmrksaan di hspital krajaan,dktor hnya memberi sy ubt thn sakit dan paracetamol..untuk pgthuan,sy juga pernah bbrape kali pgsan di skola..kalau ya sy mghidap pnykt leukimia,ape yg hrus sy lakukan????

  • MyAvatars 0.2
    10
    ira
    July 11th, 2009 15:35

    hai..
    saya ira berumur 20 thn dan sedang menuntut di sebuah ipta di ibu kota.
    saya sering berasa sejuk walaupun pada waktu tengahhari dan yang paling ketara tapak kaki dan tangan saya sentiasa kelihatan pucat dan sejuk..pernah juga beberapa kali pada waktu pagi,tapak kaki dan tangan saya terasa panas,kelihatan merah dan bengkak serta gatal. saya juga sering pening dan rasa ingin pitam apabila saya duduk dan berdiri,mata akan jadi kabur dan terasa pening. dan yang paling saya risau adalah saya mudah dan sering demam dan juga mudah berasa letih dan lesu apabila melakukan aktiviti sedangkan orang lain yang melakukan aktiviti yang sama atau lebih dari saya tiada apa-apa.malah saya juga mengalami keguguran rambut yang melampau.
    adakah saya menghidap penyakit luekimia atau penyakit lain yang berbahaya..
    saya harap dr dapat membantu dan menyelesaikan kekusutan ini..
    tq

  • MyAvatars 0.2
    11
    mei89
    November 11th, 2009 16:11

    selamat petang Dr.
    saya mempunyai salah satu sintom leukimia seperti yg dinyatakan dalam petikan Dr.
    Rambut sa kerap gugur apabila sa menarik rambut dari depan ke belakang tanpa sebarang beban..satu lagi, kening dan bulu mata saya juga mudah gugur..
    saya juga mudah susut berat badan dan hilang selera makan.
    badan saya juga mudah lebam apabila terhantuk. apakah semua yang saya nyatakan itu penyakit leukimia?

  • MyAvatars 0.2
    12
    ina
    December 15th, 2009 13:18

    assalamualaikum..
    leukimia thap awal blh sembuh tak??
    remaja belasan tahun cthnya umur 17 thun blh menghidp leukimia tak???

  • MyAvatars 0.2
    13
    Shamsul
    January 17th, 2010 09:58

    Assalamualaikum…
    saya ingin bertanya…ada tak rawatan atau ubat untuk menyembuhkan penyakit leukimia???kalau ada apakah rawatan @ ubat nye???di mane saya boleh beli ubat terbabit???cukup kah hanya buat rawatan di hospital???perlu tak mengambil inisiatif lain???sebagai contoh vitamin B17??? saya sangat berharap dapat jawapan dari pihak tuan…

  • MyAvatars 0.2
    14
    ann
    February 6th, 2010 12:01

    asalamua’laikum sy s’org pelajar b’umur 17 thn..mslh sy ialah ..sjak kblkgan ini sy terasa sakit di bhgian bwh pusat sblh kanan..oleh itu sy ingin bertnye..adkh itu tanda2 kmungkinan sy kena pyakit appendiks?…slain itu sy s’org prokok dlm proses ingin brhnti..sy kdg terasa sakit dstu sudut kepala sblh kiri..adkh itu kesan dri rokok yg sy hisap????

  • MyAvatars 0.2
    15
    azue
    February 27th, 2010 07:04

    saya mempunyai makcik yg baru sahaja disyaki menghidapi leukimia. dr sarankan membuat pengambilan tulang sumsum.
    1. ada kesan sampingan tak apabila menjalani pembedahan tersebut. padahal keluarga kami ramai menentang pembedahan tersebut…

    2. rawatan lain xde ker?

    tolonglah balas soalan ini…thanks..

  • MyAvatars 0.2
    16
    rollie
    September 16th, 2010 15:09

    saya mempunyai adik lelaki yang baru berusia 4 tahun disahkan menghidapi leukimia.apakah rawatan yang boleh menyembuhkan penyakit ni dan risiko yang dihadapi olehnya

  • MyAvatars 0.2
    17
    amma
    October 7th, 2010 21:16

    salam…

    saya nak tanya….saya berumur 20 tahun
    sejak dari 6 tahun yg lepas..saya slalu mengalami keguguran rambut…..
    dan kalo saya terlanggar apa-apa,,,,saya slalu jatuh dan berdarah….keluarga dan teman ada yang mengatakan saya lembik….pasal kulit kepala dan kulit yg lain2…saya penah jupa dgn doktor kulit kira2 2 tahun lpas…tapi doktor tsebut cuma kata saya mempunyai kulit yg lembut dan tipis seperti budak kecik yang mana dia kata bahwa tanda2 penuaan mungkin lambat pada saya….
    tapi sejak setahun ni…saya slalu demam…dan kadangkala rsa sejuk….mata berair dan merah….sekarang pon sy tengah demam…mggu lepas,,saya bjumpa dengan doktor kerana badan saya dipenuhi dengan biji2 merah(rashes)….doktor cakap=allergic…tapi saya sndiri xtau allergic apa…sedangkan selama ni saya bebas makan apa2 pon…hal ni penah terjadi 6 tahun lepas…dan jangka masa penyembuhan dari rashes ni kira2 seminngu baru hilang sepenuhnya…..saya penah mnjalankan ujian darah 3tahun lalu dan hasilnya,,uric asid saya sedikit tinggi dari batas normal….

  • MyAvatars 0.2
    18
    mass
    October 30th, 2010 00:36

    salam..
    saya nak tanya…2 tahun lepas,saya sering mengalami denyutan aneh pd esofagus…sekarang denyutan aneh itu sudah hilang tapi rasa esofagus macam tersekat..kadang-kadang saya rasa tak puas bernafas..saya dah jumpa doktor dan buat ujian darah untuk tiroid tp saya tak menghidap tiroid…saya tak berasa sakit tapi tak selesa bernafas..rasa tersekat..apakah masalah saya?apakah rawatan yang saya perlu buat?

  • MyAvatars 0.2
    19
    nura
    January 17th, 2011 19:39

    salam..

    saya nk thu lbih lanjut mengenai pnyakit ini..adakah pnyakit ini akan smbuh seperti sediakala stlah mengikut saranan doktor? apakah cara untuk menambahkan paras darah sel merah dlm bdan pesakit leukimia peringkat awal? bg pesakit yg mengalami tnda2 awl pnyakit ini,adakah kemungkinan untuk sembuh seperti sedia kala agak tinggi?mohon penjelasan..terima kasih

  • MyAvatars 0.2
    20
    stel
    October 19th, 2011 22:01

    sy berusia 22 thn. sy mengalami tekanan drah rndah dan kdg mngalami skit blakg dan pinggang. kdg kala sy brasa nk pitam jika bdri atau mncangkung terlalu lama. sy sorg stdnt yg sntiasa tdur lewat dan kblkngn ni sy byk mnghabiskn msa mnyiapkn assignment hingga lewat mlm. 2 hr lps sy mngalami demam pns dan selsema. skrg sy mgalami batuk dan gusi berdarah. gusi sy mudah berdarah wlpn sy tdk mggosok ggi dgn kuat. sy ingin mdptkn kpastian, adakah gejala yg sy alami adalah gejala penyakit leukimia?

  • MyAvatars 0.2
    21
    ckin
    December 9th, 2011 06:12

    salam Dr.
    saya ingin bertanya adakah penghidap penyakit leukimia ada harapan untuk sembuh spt sedia kala??jika bleh apakah cara untuk menyembuhkan penyakit ini mohon Dr. perjelaskan secara terperinci secepat mungkin.

  • MyAvatars 0.2
    22
    Dina
    December 23rd, 2011 14:54

    Salam Dr.
    sy berusia 16 tahun.Terdapat beberapa simptom2 yg sy alami seperti Dr. catakan.Bulan lepas sy demam panas selama 2 minggu.Pelbagai ubat sy telah telan.sy juga telah berjumpa dgn Dr.Tetapi dr mengatakan yg sy hanya demam panas sahaja.Tetapi kebelakangan ini sy selalu batuk kering dan kadang kala mulut sy berdarah begitu juga dengan gusi sy.Muka sy selalu pucat.Kadang2 waktu tengah hari tangan & kaki sy sejuk sehingga kebiru-biruan.Sy selalu sakit kepala terutama apabila waktu tengah hari.Keadaan ini telah lama sy alami sejak sy berusia 15 tahun.selera makan sy mati & berat badan sy mulai susut.Sy mudah letih walaupun tidak melakukan aktiviti2 yg berat.Bibir sy cepat merekah walaupun sy telah banyak makan buah-buahan dan minum air putih.Banyak ulser yg terdapat di sekeliling mulut sy.Sehingga kadang-kadang deria rasa sy hilang.Adakah sy menghidap penyakit leukimia?Atau penyakit yg lain?

  • MyAvatars 0.2
    23
    ms
    November 5th, 2014 18:55

    Salam, Dr.
    Saya sering mengalami keletihan dan menyebabkan saya menghabiskan masa dengan tidur. Saya membuat ujian darah dan doktor mengatakan saya mungkin menghidapi talasemia. Saya juga mengalami keguguran rambut yang teruk dan sakit sendi tulang. Adakah mungkin saya menghidap leukemia?

  • MyAvatars 0.2
    24
    ms
    November 5th, 2014 19:01

    Maaf, saya berusia 16 tahun

  • MyAvatars 0.2
    25
    Acap
    February 16th, 2016 18:08

    Salam dr.
    Saye ade sorang kawan ni die penghidap leukimia.
    Die ade bg tau saye yg bulu kening die gugur byk sgt sehinggakn memang nmpk kulit dh.. Dia cakap memang dhbtinggal sikit dh.. Jadi saye nk tanye. Adakah penyakit ni ada kaitan dgn keguguran bulu kening 2.. ? Mohon pencerahan dr..
    Sekian

What Do You Think?

21,984 views
Close
E-mail It