Mengenali Penyakit Paru-Paru Berair

Pengenalan Penyakit

-Juga dikenali sebagai ‘efusi pleura’
-Paru-paru itu dikelilingi oleh satu rongga kosong yang disebutkan sebagai kaviti pleura (pleural cavity) yang memisahkan antara paru-paru dan dinding dada.
-Ia diselaputi oleh ‘prietal pleura’ disebelah dalam dinding dada dan ‘viceral pleura’ yang meliputi paru-paru.Kaviti pleura ini penting semasa proses pengembangan dan pengucupan waktu bernafas.
-Jika rongga ini diisi oleh udara disebabkan oleh kebocoran pada viceral pleura ia dikenali sebagai ‘pnemothorax’, ‘hemothorax’ jika ia dipenuhi darah dan ‘pyothorax’ jika dipenuhi dengan nanah.

Jenis-Jenis Penyakit

-Exudate
-Transudate

Punca Penyakit / Faktor Risiko

-Terjadi daripada penyakit pada paru-paru itu sendiri atau penyakit organ lain seperti jantung, hati dan buah pinggang
-Batuk kering (TB)
-Pneumonia
-Kanser paru-paru atau lain-lain kanser (efusi malignan)
-Embolisme paru-paru atau infarkasi (mati0 atau ‘infuction pulmonary’
-Kolagen (collegen disease) sepertti ‘rhuemathoid’ ‘arthritis’, SLE dan sistem sterosis
-Kegagalan jantung
-Sindrom nefrotik (kehilangan protin dari buah pinggang)
-Sirosis hati

Tanda-Tanda / Simptom

(1) Exudate
-Mempunyai kandungan protein yang tinggi (2 gram/100 ml)
-Cecairnya lebih pekat dengan spesifik graviti yang tinggi
-Jika warnanya keruh dan kelabu (cloudiness) ia mengandungi sel darah daripada    penyakit kanser atau jangkitan paru-paru.
-Warna air tebu (straw colour) menentukan pesakit batuk kering (TB)
-Jika bernanah ia berpunca dari ‘lung abses’ atau jangkitan bakteria yang serius dalam kaviti pleura.

(2) Transudate
-berwarna lebih jernih dan cair
-kandungan protin yang kurang daripada 2 gram / 100ml
-terjadi akibat daripada kegagalan jantung mengepam air keluar dari paru-paru
-dalam penyakit sindrom nefrotik dan sirosis hati mengakibatkan tekanan onkotik palsma darah yang rendah, seterusnya berlakulah pergerakan air keluar dari pembuluh vena dan berkumpul di kaviti pleura.

Rawatan Alternatif, Analisis Penyakit, Terapi Saraf

Rawatan Alternatif Mahsuri dapat membantu menyelesaikan masalah darah tersumbat,masalah sakit saraf  dengan Terapi Saraf.

Segera hubungi di talian 03 9173 9786 @ 013 3712 334  Web: http://www.terapisaraf.com

Technorati , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hi! jika anda baru pertama kali melawat blog ini, saya galakkan anda subscribe RSS feed blog ini untuk mendapat pelbagai maklumat terkini. Terima kasih kerana melawat blog mahsuri!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.5 out of 5)
Loading ... Loading ...

Cerita Berkaitan yang Menarik di baca...

62 Responses to “Mengenali Penyakit Paru-Paru Berair

  • MyAvatars 0.2
    1
    mnz
    April 25th, 2009 18:17

    .good..but hope hve more explanation…tq

  • MyAvatars 0.2
    2
    ken
    May 13th, 2009 20:56

    mcmn dgn cara rawatan pula? :) boleh huraikan? tq

  • MyAvatars 0.2
    3
    munasarah rani
    June 9th, 2009 10:03

    mak saya ada ketumbuhan pd paru2.baru dapat tau baru2 ni.adakah ia berkaitan dengan sakit paru2 berair?ketumbuhan masih diperingkat awal.apa rawatan yang terbaik utk menyembuhkan penyakit ini?pihak hospital ada mengesyorkan untuk membuat kimoterapi selama 10 minit.namun pihak hospital ada memberitahu segelintir pesakit yang tidak tahan dengan ubat yang diberikan boleh menyebabkan kematian.ada tak cara lain yang boleh digunakan selain daripada kimoterapi?tolonglah saya…saya buntu..

  • MyAvatars 0.2
    4
    siti
    July 2nd, 2009 14:55

    saya nak bertanya:

    “adakah faktor suka mandi pada waktu malam boleh menjadi penyebab paru-paru berair?”

    tolong jelaskan..tima kasih :)

  • MyAvatars 0.2
    5
    linda
    July 7th, 2009 15:57

    hello..sya seorg yg menghidap paru2 berair,pada awal bln jun sya telahpun dimasuk hospital disebabkan penyakit ini,pada mula nya sya mengalami demam selama 1 bulan lebih, dan batuk2 selama 2 minggu,sya sgt kecewa apabila sya pergi ke klinik dan hospital kerajaan,,doktor tdk suspek sya menghidap penyakit nie,doktor hanya bagitau sya mengalami demam biasa sahaja serta membuat pemeriksaan ke atas sya secara ringkas .. dan sya diberikan panadol dan antibiotik sahaja. Selepas tu, sya pergi ke Klinik Swasta,doktor mensyorkan sya membuat XRay, setelah keputusan XRay dibuat, didapati paru2 sblh kanan sya berair..Doktor mencadangkan sya agar pergi ke Hospital untuk tindakan seterusnya,,sya pun telah di masuk ke Wad Paru2,,,tindakan yg diambil : paru2 sya telah ditebuk serta sedikit sel paru2 diambil untuk sah penyakit dan di keluar air,,,cecair tersebut berwarna kuning cair. Seminggu berlalu,keputusan sya ketahui iaitu Negatif TB pluera…SOALAN 1- Apa punca bleh terjadi Paru2 berair? SOALAN 2- Blehkah sya bleh dapat Paru2 berair selepas ini?

  • MyAvatars 0.2
    6
    nani
    August 24th, 2009 07:37

    adik saya mengalami pengeluaran peluh yang banyak berterusan terutama pada bahagian tangan dan kaki walaupun bukan hari yang panas. Penyakit ini dikatakan adalah simptom paru-paru berair.. apakah rawatan yang sewajarnya diambil. tq

  • MyAvatars 0.2
    7
    nadirah..
    August 28th, 2009 22:02

    kalau boleh saye thu .. ape kesan penyakit ni eh??
    harap sgt dpt jwb..

  • MyAvatars 0.2
    8
    mz 's'
    October 13th, 2009 18:45

    tman sya , ada yg trkena pnykit yg brhubungan dgn ksulitan brnafas.
    Slah satu , terkadang dia mengalami kesulitan brnafas mlalui hdung.
    Kira2 dia trkena pnykit apa ?

    Thanks.

  • MyAvatars 0.2
    9
    key
    October 21st, 2009 14:26

    salam..baru2 ni kwn sy mngalami masalah paru-paru berair.. skrg da masuk peringkat ke-2.. sy tlalu risaukan dia skrg di tahan di wad utk sementara..sedangkan sy kat sini xdpt bantu apa2 dsebabkan kami agak jauh.
    i) bagaimana sy nak dpt info ttg penyakit ini?
    ii) apakah rawatan tbaik yg blh dgunakan pada zaman moden skrg?soal pbelanjaan sy btl2 xkisah..asalkan rawatan itu betul2 dibenarkan oleh pihak kementerian ksihatan…
    iii) boleh tak senaraikan kpada sy apa2 rawatan yg digunakan skrg bersama dgn kesan2 di masa hadapan..
    harap blh email trs kepada sy sgera… terima kasih.. keyyi_ae111@yahoo.com

  • MyAvatars 0.2
    10
    dilla
    October 24th, 2009 15:15

    sy sndri kdg2 mngalami ksulitn b’nafas..ni tnd2 paru2 b’air ke? suka mndi mlm dan sk mnum mnuman b’ais slh stu fktor2 paru2 b’air ni ke?hrp dpt bg mklumt yg lbh tepat..

  • MyAvatars 0.2
    11
    fara
    October 29th, 2009 00:31

    sy suke mandi malam..ramai org ckp nanti kene paru2 berair..
    sy tanya doctor, dia ckp tu semua mitos..tp byk kenalan kawan2 sy yang dah meninggal sebab ni..mandi malam boleh bg kesan ke?

  • MyAvatars 0.2
    12
    siti
    November 28th, 2009 20:56

    dr. sye slalu minum sehari 6-8 botol besar air sejuk sahaja… saya juga ade rse seperti semput… stiap kali saya minum air manis, saya akan rse sakit sgt… mandi mlm juga slalu.. adakah perkara saya ini ade kaitan dgn penyakit paru2 berair??

  • MyAvatars 0.2
    13
    fateen
    December 14th, 2009 23:43

    kwn sy bru2 nieh tlh didapati mnghidap pnyakit paru2 berair..
    apakah punca pnyakit nieh?
    dn apakah rwtn yg prlu dilakukan?adakah pnyakit ini blh mnybbkn kmatian?
    sy btul2 risau memikirkn nye krna dia bkn la tergolong dlm keluarga yg senang..

  • MyAvatars 0.2
    14
    ina
    December 15th, 2009 13:25

    sy sering mengalami kesukaran bernafas dan sakit kepala…agak2 sy berkemungkinan atau tidak menghidap sebarang penyakit..yang tertentu.

  • MyAvatars 0.2
    15
    ina
    December 15th, 2009 13:26

    penyakit paru2 berair blh membawa maut ke???

  • MyAvatars 0.2
    16
    sofia
    December 29th, 2009 15:54

    askum..betul ke penyakit ni boleh menyebabkan kematian?

  • MyAvatars 0.2
    17
    muh.ashury
    February 28th, 2010 20:41

    aku pnya teman dia sering keringatan tangan nya kira-kira gejala apa itu..

  • MyAvatars 0.2
    18
    VONE
    March 22nd, 2010 17:52

    kwn sy kena paru2 berair…sampai sekarang sy masih kabur tentang maklumat atau kebenaran yang penyakit ini tak dpt di ubati…adakah penyakit ini boleh menyebabkan kesakitan bahagian dada?dan boleh pitam pd bila2 masa?

  • MyAvatars 0.2
    19
    Saidatul Adnil Othman
    March 26th, 2010 10:32

    slm utk semua saya ingin bertanya ibu saya ade penyakit manis tp stabil dan darah tinggi tp baru2 ni saya dapati kaki nye membengkak . Jadi kami bawa ke klinik dan di beritau mungkin paru2 berair dan klinik swasta minta rujuk ke hospital. Blh saya tau ape punca nye dan makanan yang perlu di ambil. Sekian terima kasih dan berharap mendapat jawapan secepat mungkin.

  • MyAvatars 0.2
    20
    yulah
    April 24th, 2010 18:05

    penyakit paru paru berair ni pernah ke pesakit sembuh???
    mcm mne?nk jaga pesakit paru2 berair…isteri saya penghidapnye!!!tolong saya k

  • MyAvatars 0.2
    21
    melfeny
    June 7th, 2010 09:54

    Saya penghidap bilateral pneumonia(Paru2 berair-2 belah)..Ini adalah disebabkan oleh jangkitan virus @bakteria..Ianya boleh sembuh dengan antibiotik..Kemungkinan besar untuk penyakit ini berulang adalah ada.Ini yang diberitahu oleh dr ketika saya dimasukkan ke wad bulan march lalu.Tiada apa2 yg boleh dilakukan oleh kita kerana ianya bergantung kepada ubat untuk sembuh.Saya diberi antibiotik secara suntikan dan juga makan dan sembuh dalam masa 10 hari selepas dimasukkan ke wad.Pada mulanya saya deman,batuk,sakit dada,tdk tidur mlm lebih 2 minggu dan dimasukkkan ke emergency kerana sesak nafas SpO2 hanya 84%.Hospital kerajaan hanya beri saya panadol shj.Hosp swasta yg selamatkan saya.

  • MyAvatars 0.2
    22
    akma
    June 10th, 2010 07:41

    teman lelaki saya penghidap penyakit paru2…saya xpasti samaada jangkitan ataupun kanser…die sudah berada ditahap ke2…sedangkan saya tak dapat bantu apa2…saya rasa bersalah..jd bagaimana penyakit ini dapat sembuh…tolong emailkan kepada saya….apakah rawatan yg perlu saya lakukan selain rawatan dari doktor…apa yg perlu saya lakukan…tolong saya….

  • MyAvatars 0.2
    23
    yash
    July 24th, 2010 14:01

    * kakak sy disahkan mnghdapi ketumbuhan di rahim sewaktu melahirkan ank keempatnya dan baby yg dilahirkannya menghidap penyakit paru2.sy tak faham apa kaitan ketumbuhan dgn pnykit paru2.kakak sy mngal dunia thn lps..sekarang umur babyny 2 thn.boleh ke pnyakitnya disembuhkan..APA CARANYA..???

  • MyAvatars 0.2
    24
    nordin omor
    September 2nd, 2010 22:09

    paru-aru berair,
    maaf cakap,saya respons sikit.
    seorang kawan telah arwah, kata kawan-kawan punca banyak terlibat dengan fiberglass,buat boat ke laut,
    yang seorang lagi masih selamat.itu pun dah sampai ke kubang kerian USM hospital nak bedah..sejak sekolah rendah lagi smoking..heavy smoker…sekarang dah henti merokok..tapi dapat pangkat baru PJK..perut jalan ke depan..boyor ..
    itu sajer..ok.terima kasih.

  • MyAvatars 0.2
    25
    syifaa
    September 17th, 2010 13:09

    dulu masa saya darjah 6 saya pernah kena paru-paru berair .. First-first saya pergi klinik doktor ckp saya ada demam denggi, mama saya xpercaya .. Jadi pergi jumpa doktor mama, tp bila sampai sana doktor mama ckp saya ada chikugunia, doktor suruh saya pergi hospital utk di chech .. Saya ngan mama & abah pon pergi la ke Hospital Pantai Bangsar .. Bila sampai di sana doktor kat sana ckp saya ada paru-paru berair, doktor suruh saya stay kat hospital selama seminggu .. utk medical check up ..Tp alhamdulillah akhir nya sembuh juga saya ..

  • MyAvatars 0.2
    26
    noa
    September 19th, 2010 22:19

    saya mengalami batuk yg lama walaupun dah mkn byk ubat batuk tapi belum sembuh .ada masanya bila batuk saya akan muntah dan mengelurkan banyak lendir seperti hingus adakah ini merupakan tanda jangkitan paru-paru

  • MyAvatars 0.2
    27
    hanis
    October 7th, 2010 16:07

    kawan saya menghidap penyakit paru-paruberairbsaya tak tahu apa punca nyadan baru-baruini ia meninggaldunia akibat tersebut

  • MyAvatars 0.2
    28
    aishah
    October 8th, 2010 09:34

    Hidung saya kerap berdarah tanpa sebab tidak kira cuaca panas @ sejuk termasuk ketika berada di dalam bilik berhawa dingin dan kemudian disusuli keluar dari tekak umpama kahak berdarah. Dada disebelah kanan terasa sangat sakit macam dihempap benda berat. Boleh saya tahu, apakah penyakit saya sebenarnya

  • MyAvatars 0.2
    29
    amiruddin
    October 23rd, 2010 14:15

    tlg sye.. awek sye mgkin kne pnyakit pparu berair nie.. tlg sgt2 bgi tau cne nk ubati pnyakit nie.. sye x nk awek sye tseksa.. plzz all help me.. T_T

  • MyAvatars 0.2
    30
    solehah
    November 15th, 2010 20:42

    salam..apakah rawatan dan pemakanan yg sesuai untuk pesakit jantung dan paru-paru berair?? pesakit berumur 50-an..
    harap DR. blh jelaskan secara terperinci.
    terima kasih

  • MyAvatars 0.2
    31
    Azrul
    December 1st, 2010 15:33

    Saya seorang yang kerap mandi malam (Sebab bekerja secara shift)
    Saya terasa dada saya sebelah kiri terasa sejuk seperti ada ais yang meleleh.
    Bila saya mengurut dada saya, memang terasa ianya sejuk.

    Adakah saya mengidap paru paru berair?
    Jika ada tahu apa sebabnya, tolong beritahu saya kerana saya boleh pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

    Terima kasih
    mohdaz7ul@gmail.com

  • MyAvatars 0.2
    32
    fieza
    December 18th, 2010 19:20

    salam…sy seorg pelajar dn kerap mndi mlm krne stdy smpai mlm…
    ble rse xslese sy pn mndi…
    mule2 xde ape2 effect..
    tp skrg sy asyk selseme yg sgt teruk…
    lendir yg kurang dr hidung dn mulut sgt byk…
    sy juge sering demam dn rase xsedap bdn…
    bdn selalu rse sejuk dn rse sesak nafas..
    adakah ini simptom2 paru-paru berair…??
    betul ke org ckp selalu mndi mlm punca paru2 berair…
    kalau btol, ape kaitannyer??
    sy risau sbb sy msih belajar dn ia mngganggu pelajaran sy…

  • MyAvatars 0.2
    33
    khairol
    January 13th, 2011 13:26

    salam
    saya ingin bertanyakan tentang penyakit paru paru berair
    tunang sy mengalami paru paru berair tapi masih di peringkat awal dan masih boleh mencegahnya.Apakah langkah langkah yang terbaik bagi menangani penyakit ini dari terus merebak?

  • MyAvatars 0.2
    34
    kin
    January 15th, 2011 21:41

    mcm mne pula kalau air hidung kte mengalir secara tbe2 apabila kte tunduk… bkn spt lendir tetapi air

  • MyAvatars 0.2
    35
    samsiah
    February 1st, 2011 22:14

    Saya baru keluar wad slps 13 hari disebabkan paru-paru berair. Kena tebuk belakang dada utk kluarkan lebih krg 2 liter darah bercampur air. Saya disyaki kena TB, tpi ujian negatif. Sya dinasihatkan makan ubat TB utk pencegahan sbb x ray tnjkkn paruparu sya sblh knn dah hilang 3/4. Paru-paru kiri ada jg jangkitan. Masa kluar wad SPO2 95-97. Skrg masih ssk nafas dan sya nak tahu pemakanan yg sesuai utk pesakit mcm sya ni. Skrg ni mkn spt org diabetes, krg manis, masin, mknn x berminyak dan pedas. Nmpknya membantu. Sya turun brt bdn 13 kilo.Mknn apa yg boleh naikkn brt bdn ye sbb bdn sgt sejuk.Sya sgt risau sbb sdg mengandung hmpir 6 bulan. Tpi baby aktif. Sya bkn yg suka mndi mlm, tpi masa bln puasa sya suka sgt minum air kelapa berais. Skrg sya fobia ais.Sbb masa ssk nafas, nyawa mcm nk tercabut spt org lemas. Sesiapa yg tahu penawarnya, tolonglah saya…

  • MyAvatars 0.2
    36
    eddy boer
    February 3rd, 2011 15:35

    sesak nafas krn paru2 terendam air atau lendir benar2 menyakitkan dibawa tidur sesak dibawa duduk masih sesak,maupun berdiri………sesssaaaak,jalan keluar nya gimana Dr?thanks…

  • MyAvatars 0.2
    37
    farah
    February 25th, 2011 15:29

    ayah saya di tahan wad semalam..
    akibat paru2 djangkiti kuman..
    ayah sy xley bnafas…
    xley minum,mkn..tekak sakit…
    ape yg boley sy lakukan??
    apakah penyakit itu boley di ubati dgn mkn ubat sahaja??
    atau kene operet????
    dokter xde ckp ape2…
    kmi pergi hospital kerajaan….
    dorg mcm xendah pon :(

  • MyAvatars 0.2
    38
    Khairul
    March 13th, 2011 17:13

    Assalammualaikum…

    Dr. saya baru berusia 25 tahun. baru2 ni saya disahkan mengidap penyakit darah tinggi. mula2 rasa pening sangat seperti nak jatuh, sekarang rasa sakit kepala pula. tetapi sekarang saya mengalami satu lagi penyakit iaitu rasa seperti sesak nafas dan jantung bergetak laju sehinggakan boleh dirasa dengan tangan apabila diletakkan di dada kemudian saya merasa risau dan gelisah tanpa sebab. boleh dr. tolong saya dalam masalah saya ini…harap dr. dapat bantu…
    terima kasih…

  • MyAvatars 0.2
    39
    Jenny
    April 22nd, 2011 13:26

    saya sangat tidak faham cara pembedahan membuang air dari paru2..maksud saya adakah pesakit sepatutnya diberi ubat bius yang buat kita pengsan atau dengan cara bius badan orang kemudian tebuk pisau dan kemudian cucuk jarum ke paru2…kerana saya sangat sakit hati ketika ini..bapa saya kesakitan lalu teriak saat jarum dicucuk ke paru2..tidak bolehkah pesakit dbieri ubat bius yang buat pesakit pengsan agar rasa sakit ketika jarum di cucuk ke paru2 tidak terasa..kasian bapa saya

  • MyAvatars 0.2
    40
    azuwa
    May 1st, 2011 14:13

    saya ni ske mndi tgh2 mlm… sejak akhir2 ni saya sllu batuk bila tgh2 mlm… sslu nya sblum saya tidur… bila saya batuk saya terasa spt tekak saya mngeluarkn darah… sakit sgt… saya xtau la apa sbb nya saya terasa mcm 2…

  • MyAvatars 0.2
    41
    zaki
    May 5th, 2011 10:01

    bapa saya baru dikesan ada paru paru berair. peringkat awal. dia akan jumpa dr pakar pada jun 2011. dr kata kena operate baru boleh hilang. ada cara lain ke selain dr operate?. Tolong saya

  • MyAvatars 0.2
    42
    wana
    May 27th, 2011 07:45

    sye ada seorang kwn yg di sahk’ ada penyakit paru2 berair..sye nk tahu cara bagaimana utk merawat penyakit nie selain membuat rawatan di hospital?adakah penyakit nie berbahaya?adakah rawatan tradisonal dapat menbantu merawat penyakit tersabut?

  • MyAvatars 0.2
    43
    Mohd.syazlan
    June 11th, 2011 09:10

    Doc . Saya dah 2 minggu sakit tekak , rase lemah badan … saya makan ubat pon sama .. saya selalu mandi malam sebab selalu balik lewat keje .. ada ciri2 paru2 berair ? sebab 1 minngu lalu dada saya sakit yang teramat selama 2 hari ..

  • MyAvatars 0.2
    44
    paru paru berair | dauspitwork
    July 16th, 2011 15:36

    [...] http://www.mahsuri.com.my/blog.....aru-berair [...]

  • MyAvatars 0.2
    45
    syamimi
    September 25th, 2011 09:00

    salam, saya nak tanya sejauh mane penyakit paru2 b’air mnyumbang kpd kmatian? saya sgt risaukan hubby saya.adakah apa2 alahan tertentu kpd pesakit paru2 b’air? apakah saranan kpd pesakit dan orang yg terdekat dengan mereka?bagaimana cara jika tiba2 dia mgalami sesak nafas, apa yg saya perlu buat?

  • MyAvatars 0.2
    46
    nita
    September 30th, 2011 15:44

    salam .. . papa sya d sah kn mnghidap pnyakit paru2 berair,,,da ka pnyakit ni d sbabkn merokok n mnum mnuman keras,,tw sblik nya,,,
    DR. da ka pnyakit ni mmbwa maut? bgaimanakah cara utk memulih kn pnykit trsbut,,,sya prlu jwpn sgra DR.

  • MyAvatars 0.2
    47
    anne
    October 9th, 2011 16:54

    saya ingin tanya.
    jika penyakit paru2 berair sudah tahap ke-3
    boleh di ubati lagi ke?
    tolong bantui saya.

  • MyAvatars 0.2
    48
    qaseh nurfad
    October 18th, 2011 23:38

    salam…
    sye dh mehadapi paru-paru berair dh 2thu setengah tw…tp sye brsykur sesngt kerana Allah msh beri sye peluang tw…sye bleh hadapi sendri tw…2thun sengtah sye hadapi paer2 brair tw..yang sye kagun pda dri sye…xad spe pun thu sye skt..jus diowg ckp kak xcht kew?tw ad mslah..

  • MyAvatars 0.2
    49
    qaseh nurfad
    October 18th, 2011 23:41

    lagi pun sye mmg bnyk penykit…
    tp tu ujian sye …Allah nk beri pada sye..

  • MyAvatars 0.2
    50
    adam
    November 3rd, 2011 06:42

    emak saya menghidap penyakt paru paru berair . ada sy akan menghidap jugak ? kesan paru paru berair bru ada 3 je pada saya . kalau saya deman , selsema paling lambat nak sembuh .

  • MyAvatars 0.2
    51
    hafiz
    November 30th, 2011 18:49

    salam doktor..sy berumur 25 thn dan baru disahkan penghidap paru2 berair..telah ditebuk utk keluarkan air tp result tetap sama…kesakitan ketika proses tebuk ibarat mimpi ngeri..sy mmg sedar 100% even dibius kata doktor ketika ditebuk…persoalan sy,batuk sy masih berlarutan dan sangat memenatkan sehingga sukar untuk bercakap…apakah punca sebenar penyakit ni??sy x merokok..x mandi mlm..seorang yg aktif bersenam..gelap terasa dunia bila disahkan menghidap penyakit ni…hari2 berdoa agar bertemu dengan penawar sebenar tanpa apa-apa pembedahan..SERIKK..tlglah sy if someone ade cara nya..plzz share..TQ…if ade pengalaman nk berkongsi..add me di FB..fizz hafiz.

  • MyAvatars 0.2
    52
    syima
    December 22nd, 2011 16:31

    assalam…sye mncari fb fizz hafiz sbbnye sye pom mpunyai mslh yg sama seperti die..tp susah utk mendapatkan fb nye sbb rmai yg name fizz hafiz…jika die ada baca komen ni,,,sila add sye syaema shinchan..http://www.facebook.com/juweetArjuna

  • MyAvatars 0.2
    53
    hafiz
    December 26th, 2011 00:22

    wkum salam..kpd saudari shima, sy cuba add awk, tp search pon x jumpa…huhu..
    sy yg Fizz hafiz kuala kangsar..sy jugak suka berkongsi pengalamn dengan sapa2 juga..hingga kini masih buntu cari penawar kpd penyakit sy ni…

  • MyAvatars 0.2
    54
    sulie
    December 27th, 2011 18:32

    sy nk tnye ubt yg mujrb untk pnykit pru2 b’air..
    ape ubt dan rwtn yg pling mujrb untk pnykit pru2 b’air ???
    sy amt m’mrlukn jwpn nye..

  • MyAvatars 0.2
    55
    hafiz
    January 8th, 2012 11:13

    Untuk Makluman semua, setelah apa yg berlaku pada diri saya, saya ingin berkongsi sedikit maklumat tentang penyakit yg pernah sy hidapi satu masa dulu…

    Pada pertengahn bulan Okt 2011, sy diserang demm dan batuk yg amat teruk..beberapa kali sy pergi ke hospital untuk merawat namun ubat yang diberikan doktor gagal mengurangkan demm dan batuk sy…sehinggalah saya minta untuk membuat pemeriksaan X-ray..

    Setelah mendapat result x-ray tersebut, saya disahkan menghidap Plural Effusion atau Paru2 Berair (tahap kedua). Sya dinasihatkan doktor supaya membuat satu pembedahan utk membuang air dari paru2 tersebut…..

    Selain membuang air dari paru2 sy, doktor meminta izin utk mengambil spesimen drpd selaput paru2 utk mengenalpasti punca penyakit paru2 berair tersebut…

    2 minggu selepas pembedahan, saya diberitahu penyakit paru2 berair itu berpunca drpd sejenis kuman TB(batuk kering). Saya disahkan pula mengidap TB tahap pertama iaitu tahap yg tidak menjangkiti orang lain dan diberi makan ubat pesakit TB…

    Sebulan selepas mengambil ubat tersebut, barulah hidup saya kembali ceria dan kehidupan saya kembali seperti dulu….(deman sudah tiada dan batuk teruk pon berkurangan)…

    Sy bersyukur sangat kerana seperti mendapat peluang kedua untuk hidup dan menjalani kehidupan yg sihat….

    Saya perlu mengambil ubat tersebut setiap hari selama 6 bulan..walaupon agak lama tempoh utk benar2 sembuh namun sy akur demi kesihatan dan masa hadapan saya….

    p/s : NASIHAT SY, BUATLAH PEMERIKSAAN AWAL UNTUK MENGELAKKAN SESUATU YANG BURUK BERLAKU..PENYAKIT PARU2 BERAIR ADALAH PENYAKIT YG SANGAT MERBAHAYA..JIKA TERLAMBAT, MAUT PADAHNYA…

  • MyAvatars 0.2
    56
    epiey
    March 23rd, 2012 21:25

    mntak maaf mngangu. sy kli prtama dsini. sy ingn bertanya. paru-paru berair ni blh diubati ke tidak? tlg balas

  • MyAvatars 0.2
    57
    epiey
    March 23rd, 2012 23:56

    ya allah…. saudara saudari. paru-paru berair ni bahaya ke? kwn sy terkena penyakit ni. sy tkut sgt2. tlg bg pndapt anda

  • MyAvatars 0.2
    58
    hafiz
    May 6th, 2012 21:58

    To epiey, awk tidak perlu risau..setiap penyakit ada ubatnya. Sy sendiri pernah menghidapi penyakit paru2 berair..mmg perit dan sangat menggangu rutin harian. Tp alhamdulillah, sy cepat menerima rawatan dan kini beransur pulih..

    Pendapat saya, pergilah membuat rawatan secepatnya agar penyakit ini dapat dikesan lebih awal dan kemungkinan untuk sembuh adalah tinggi..

    Saya harap, anda segera menasihati rakan anda untuk menerima rawatan di hospital…lagi cepat boleh mengenalpasti apakah punca sebenar terjadinya air di dalam paru2 tersebut…agar tindakan susalan dapat dilakukan..

    Saya harap penjelasan ini dapat membantu..

  • MyAvatars 0.2
    59
    Enna
    June 25th, 2012 10:38

    Saya ada seorg kwn . Dia didapati menghidap penyakit paru-paru berair . Tiap kali saya calling dia,dia owes batuk2 . Bila sy kata awk batuk biasa k batuk kering. Dia kata batuk kering . Ada kdgkla dia rsa sesak nafas,sakit dada dn dia xboleh rsa lelah sidikit pun. Mula2 sy x mensyaki dia mnglamai paru2 berair . Sbb dlu dh ada kta yg dia sakit paru2 sja . Dr. tlong bantu saya . Nxt week dia kn pergi ke Hospital Umum Kuching utk mdecial chep up pda bhgian jantung dia. Sy hrp smua kptusan adalah baik. DR. Sy hrp DR dpt m’bantu sy , apakah cari lain lagi bg menyembuhkan pnyakit ini . Sy sgt risau akan keadaan dia .. disbbkn jarak memisahkn kmi. Jd sy sukar utk m’bantu dia :( Tlg email kn di lovevenna@yahoo.com. TerimaKasih .

  • MyAvatars 0.2
    60
    lia
    July 27th, 2012 14:40

    bgmn cara mengobati paru-paru bocor?
    tanda2nya:
    - gampang lelah, kalau sudah lelah langtsung kehabisan nafas, ibaratkan lari jarak dekat kalau manusia normal masih kuat.
    - gampang kedinginan
    - sekujur tubuh berwarna biru
    - kukunya kayak hampir copot, dipangkal kuku terdapat benjol-benjol, baik kuku – kuku tangan maupun kuku-kuku kaki

  • MyAvatars 0.2
    61
    lisa
    April 29th, 2013 22:58

    sy berumur 25 thun,tdak bkerja,hnya mghbiskan msa d ruma,jarg brsosial n aktiviti skan..sy x ska kluar ruma,krna bg sy bla kuar ruma masala akn cpat datg jd lebi baik diam2 d ruma sja..Nmun bgitu, 31 march lpas sy d msuk wad bla sy mghadapi ksukaran brnfas n cpat lemah biarpun hnya mlakukan prgerakn yg sdikit.. doktor mgesahkn sy mghdap paru2 berair, tekanan darah tggi n jantung lemah..sy rsa pelik sgt x kuar ruma pun bole skit..11 hri kat dlm hospital adala msa2 yg sy xnak lalui lg,doktor ckap mayb sy dpat skit ni krna trjgkit TB,tp slpas mlakukan test negatif utk TB n smpai skrg masi xtau pnyebabnya..Skrg sy masi trus mgambil ubat yg d beri doktor,even tekak da x sggup nak telan tp sy gagahkn krna ini smuaa utk kbaikan sy sndri..Xsggup nak ingt tiap titisan mta papa n mama krna trlalu rsau..Alhamdulillah skrg sy dpat khidupan sy yg lpas,cma kali ni sy nak lalui smua yg sy abaikan sblum ni..hdup cma skali n bla skit datg tu,dia xkan say hello lg..bg yg blum skit,hrgaila khidupan kta ni krna ianya sgkat sja..bg yg tgh skit,sy doakan anda smua cpat sembuh,kuatkan smangat,jgn ptus asa,prcya doktor anda..amin..

  • MyAvatars 0.2
    62
    Dora Cecelia Indin
    February 17th, 2014 14:49

    berapa banyak kah air yang dapat di minum oleh penghidap penyakit paru-paru ber air….ini kerana bapa saya adalah penhidap penyakit ini…kawan-kawan beliau memberitahu bahawa pesakit yg ini tidak boleh minum banyak air…..minta bantuan atas kemusykilan ini…

What Do You Think?

62,005 views
Close
E-mail It